BSH ATAU BPN: ANDA LAYAK  YANG MANA?

BSH ATAU BPN: ANDA LAYAK  YANG MANA?

BSH ATAU BPN

APA ITU BSH?

BSH adalah bantuan bersasar kepada golongan kepada golongan B40. Bantuan diberikan kepada golongan yang benar-benar layak iaitu bergantung kepada saiz isi rumah.

Siapa golongan sasaran BSH?

  • Warganegara Malaysia yang tinggal di Malaysia sahaja.
  • Lelaki atau wanita yang menjadi ketua keluarga dan bekerja di Malaysia.
  • Individu bujang umur 40 dan ke atas dengan anggaran jumlah pendapatan bulan ialah RM2,000 dan ke bawah.
  • Anggaran jumlah pendapatan bulanan isi rumah ialah RM4,000 dan ke bawah.

Pekebun kecil boleh membuat tuntutan bagi Insentif Pengeluaran Getah (IPG) berdasarkan kepada pengeluaran bulan September 2020 mulai 1 hingga 31 Oktober 2020

Siapa penerima manfaat Bantuan Sara Hidup?

  • Isi rumah bergaji bulanan RM2,000 dan ke bawah (mendapat bantuan RM1,000).
  • Isi rumah bergaji bulanan dari RM2,001 hingga RM3,000 (mendapat bantuan RM750).
  • Isi rumah bergaji bulanan dari RM3,001 hingga RM4,000 (mendapat bantuan RM500).
  • Isi rumah bergaji bulanan RM2,000 dan ke bawah, tetapi mempunyai tanggungan 4 anak berumur 18 tahun ke bawah (mendapat bantuan tambahan RM120 untuk setiap anak).

dah semak rayuan BSH 2020? Baca SEMAKAN RAYUAN BSH 2020 BERMULA NOVEMBER

APA ITU BPN?

BPN 2.0 adalah bantuan tambahan yang disediakan oleh Kerajaan Perikatan Nasional kepada golongan berpendapatan B40 dan M40 (kadar pendapatan di Soalan.5) untuk meringankan beban rakyat akibat pandemik COVID-19.

Pemberian BPN 2.0 adalah berdasarkan pangkalan data BPN 2020 (B40 dan M40) yang merangkumi 10.6 juta penerima yang diluluskan sebelum ini.

Anda mesti tertanya-tanya JANGAN SEMAK KEPUTUSAN BPN 2.0 PADA 15 OKTOBER 2020, KENAPA?

Siapa golongan sasaran BPN 2.0 ?

  • Warganegara Malaysia yang tinggal di Malaysia sahaja.
  • Lelaki atau wanita yang menjadi ketua keluarga dan bekerja di Malaysia.
  • Anggaran jumlah pendapatan bulanan isi rumah ialah RM8,000 dan ke bawah.
  • Individu bujang umur 21 dan ke atas dengan anggaran jumlah pendapatan bulan ialah RM4,000 dan ke bawah.

Korang dah laksanakan tanggungjawab isi banci online atau eCensus 2020?

Siapa penerima manfaat Bantuan Prihatin Nasional 2.0?

  • Isi rumah bergaji bulanan RM4,000 dan ke bawah (mendapat bantuan RM1,000).
  • Isi rumah bergaji bulanan dari RM4,001 hingga RM8,000 (mendapat bantuan RM600).
  • Bujang bergaji bulanan dari RM2,000dan ke bawah (mendapat bantuan RM500).
  • Bujang bergaji bulanan dari RM4,000 dan ke bawah (mendapat bantuan RM300).

Kesimpulanya, berdasarkan makluman diatas, diharap anda jelas sama anda anda layak BSH ATAU BPN atau anda layak keduanya sekali.

Kepada usahawan yang  susah nak dapat pembiayaan daripada bank, boleh cuba mohon dengan eBerkat, manakala golongan B40 pula boleh dapat perlindungan mikro dan pelaburan yang selamat.

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Boleh layari portal BSH & BPN,anda juga boleh rujuk laman facebook LHDN MALAYSIA

 

Tags: #APA ITU BPN? #APA ITU BSH? #BSH ATAU BPN: ANDA LAYAK  YANG MANA? #Siapa golongan sasaran BPN 2.0 ? #Siapa golongan sasaran BSH? #Siapa penerima manfaat Bantuan Prihatin Nasional 2.0? #Siapa penerima manfaat Bantuan Sara Hidup?

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    SKIM PEMBIAYAAN TEKUN MOBILEPRENEUR 4.0:CARA MOHON ONLINE & BORANG PERMOHONAN
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSKIM PEMBIAYAAN TEKUN MOBILEPRENEUR 4.0:CARA MOHON ONLINE & BORANG PERMOHONAN Sebelum ini
    CARA TERMINATE ASB LOAN(MAYBANK,CIMB,RHB)
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinCARA TERMINATE ASB LOAN(MAYBANK,CIMB,RHB) Jika anda ingin membuat penstrukturan semula kewangan ekoran
    DAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KEPUTUSAN RMMT 2021
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinDAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KEPUTUSAN RMMT 2021   Kerajaan negeri Terengganu telah
    SKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI Ingin
    1. author

      Maidin Bin Asmadin7 months ago

      Nah atau BPN Sya mhu tahu klau sya lulus atau tdk

      Reply
    2. author

      Amir hannafie bin Abdullah7 months ago

      B40

      Reply
    3. author

      Baki anak Wilson Dunggat7 months ago

      BSH fasa 3 dalam rayuan….BPN yang selama ni dapat.
      BSH yg bermasalah…fasa lain ok sejak BRiM dulu…..fasa 3 lpas bermasalah Makin kos Sara hidup semakin tinggi…

      Reply
    4. author

      Jane MaryAnne A/P M.Joseph7 months ago

      Orang lain dah dpt bsh kita org buat rayuan belum dpt dah lah tak kerja suami saya pun sudah meninggal dpt pun kategori bujang langsung tak mcm mana ya anak saya dah kerja tapi gaji tak sampai RM2000 kenapa ya kesian lah mama tunggal

      Reply
    5. author

      Mohd khairuz SAFFIHIE bin kamaruzaman7 months ago

      BPN 2.0

      Reply
    6. author

      Zulkifli bin ibrahim7 months ago

      BPN

      Reply
    7. author

      Pidah madali7 months ago

      BPN

      Reply
    8. author

      Mahat Suboh7 months ago

      BSH B40

      Reply
    9. author

      Ismail Mohamed7 months ago

      BPN

      Reply
    10. author

      Seriwan7 months ago

      Saya hanya layak BSH…

      Reply
    11. author

      Noor Shuhada bt kutub shah7 months ago

      Saya hanya layak Bpn sahaja

      Reply
    12. author

      ROMA ANAK MUNSA7 months ago

      BSH

      Reply
    13. author

      Atikah binti shahrom7 months ago

      BPN dapat jer… BSH yg pertama ke dua dan ke tiga tk dpt…dh pergi isi n hntar borang rayuan..n suruh tgu bln 10 cek acc.

      Reply
    14. author

      Mohd Nor Shafiq Bin jumat7 months ago

      Saya ingin tahu bsh fasa 3 saya lulus atau tidak

      Reply
    15. author

      Muhammad Iqmal bin Md Yusli7 months ago

      Syukur kalau dapat salah 1

      Reply
    16. author

      Lizah Binti [email protected]7 months ago

      Nak kepastian BSH Fasa3 sama Ada lulus atau tidak

      Reply
    17. author

      Mazlan bin ramle7 months ago

      Dulu dok dapat tak de masalah,gaji tak sampai 3k,mcm mna dia org kata gaji melebihi 4k.buat rayuan pun tak dapt,apa masalahnya pun tak tau.

      Reply
    18. author

      Nurul balqis binti yusoff7 months ago

      Bpn atau bsh?

      Reply
    19. author

      Mohd.nick abdullah7 months ago

      Saya dah berumah tangga pun,pendapatan juga bawa rm2000 sebulan,dalam sistem pembayaran bpn untuk ketegori yang dah berkawin,jumlah pembayaran untuk oktober 2020 ini rm700,tapi dalam akaun hanya rm400 sahaja yang dikereditkan..kenapa ye..?

      Reply

    Leave a reply "BSH ATAU BPN: ANDA LAYAK  YANG MANA?"