COVID-19 DISEBARKAN MELALUI DROPLET BUKAN AIRBORNE

COVID-19 DISEBARKAN MELALUI DROPLET BUKAN AIRBORNE

COVID-19 DISEBARKAN MELALUI DROPLET BUKAN AIRBORNE

APA ITU DROPLET?
Transmisi melalui cecair dari badan/ titisan kita panggil droplets, apabila individu yang telah dijangkiti bersin, batuk atau pun bercakap, dengan orang lain.

APA ITU AIRBORNE?

Transmisi melalui udara dari badan  kita panggil airborne, apabila individu yang telah dijangkiti bersin, batuk atau pun bercakap, dengan orang lain.

Setakat ini, WHO dan CDC masih kekal dengan pendirian bahawa Covid-19 ditularkan melalui respiratory droplet (titisan) BUKAN airborne (udara). Ramai yang salah faham apabila ada kenyataan dari pakar-pakar yang menggunakan ayat “merawat Covid-19 dengan ‘airborne precaution”. Apabila ada perkataan Covid dan “airborne” orang ramai tersalah anggap.

Sebenarnya terdapat keadaan tertentu pesakit Covid-19 perlu ditangani dengan perlindungan tambahan seolah-oleh  ianya ditularkan melalui airborne contohnya jika Pakar Bius hendak melakukan intubasi (memasukkan tiub pernafasan) kerana pada ketika ini kemungkinan untuk dijangkiti adalah lebih tinggi kerana aerosol dihasilkan. Ketika prosedur tersebut, pakar bius akan melindungi dirinya seolah-olah  pesakit itu dijangkiti oleh virus yang ditularkan melalui airborne.

Pakar bius akan memakai pelindung yang berbeza dari PPE biasa dikenali sebagai PAPR (Powered Air Purifying Respirator). Jadi melakukan “aurborne precaution” bukan bermaksud virus Covid-19 itu ditularkan melalui airborne sebaliknya kaedah penularan utamanya masih DROPLET. Kaedah lain penularan Covid adalah melalui sentuhan dengan permukaan  yang tercemar.

Droplets terlalu berat untuk berada di udara. Ia mesti jatuh ke permukaan mana-mana termasuklah pada orang lain yang dekat dengannya. Ada di antara mereka yang berada di keliling kita yang tidak mempunyai simptom tetapi telah pun dijangkiti COVID-19.

CARA MELINDUNGI DIRI DARIPADA DROPLET :

  1. Penjarakkan sosial paling 1m dari orang lain.
  2. Nyahjangkitan permukaan dengan kerap dengan menggunakan 1 bahagian Clorox atau Dettol dengan 9 bahagian air.
  3. Sentiasa membasuh tangan dengan air dan sabun, selama 20 saat. Kalau tak ada, boleh gunakan hand sanitiser yang ada kandungan alkohol paling kurang 60-70%.
  4. Elakkan menyentuh mata, hidung dan mulut.

COVID-19 DISEBARKAN MELALUI DROPLET BUKAN AIRBORNE

Topeng muka, surgical mask, hanya untuk mereka yang bergejala, kakitangan barisan hadapan atau mereka yang menjaga ahli keluarga yang sakit. Untuk kakitangan perubatan, yang melakukan prosedur tertentu, personal protection equipment(PPE), mereka mesti mengambil langkah lebih drastik untuk melindungi diri mereka. Kerana itulah mereka menggunakan kaedah yang menganggap COVID-19 ni seakan transmisinya melalui udara. Itu hanya sebagai langkah keselamatan. Itu yang DG WHO bentangkan.

 

 

Tags: #APA ITU AIRBORNE? #APA ITU DROPLET? #COVID-19 DISEBARKAN MELALUI DROPLET BUKAN AIRBORNE

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    ePenyata Gaji ANM :SEMAKAN SLIP GAJI/PAYSLIP
    ePenyata Gaji ANM :SEMAKAN SLIP GAJI/PAYSLIP   APA ITU ePenyata Gaji ANM? ePenyata
    MySPR SEMAK 2022:SEMAKAN MAKLUMAT PENGUNDIAN (Check Tempat Mengundi & Saluran)
    MySPR SEMAK 2022:SEMAKAN MAKLUMAT PENGUNDIAN (Check Tempat Mengundi & Saluran)   APA ITU
    MySPR DAFTAR 2022:CARA DAFTAR MENGUNDI &TUKAR ALAMAT MENGUNDI ONLINE
    MySPR DAFTAR 2022:CARA DAFTAR MENGUNDI &TUKAR ALAMAT MENGUNDI ONLINE     Permohonan sebagai
    PERMOHONAN BIASISWA YANG DIPERTUAN AGONG 2022 (BYDPA)
    PERMOHONAN BIASISWA YANG DIPERTUAN AGONG 2022 (BYDPA)   BIASISWA YANG DI-PERTUAN AGONG diperkenalkan

    Leave a reply "COVID-19 DISEBARKAN MELALUI DROPLET BUKAN AIRBORNE"