KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020

KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020

KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020

Ramai yang memberi respon pada kami tentang kod tidak lulus BSH 2020. Antara kod tidak lulus BSH 2020 yang paling popular adalah KOD 05.

Walaupun anda berasa sedikit kecewa dan putus asa, namun disini kami ingin memberi kata semangat kepada pemohon supaya bertenang dan terus berusaha untuk melakukan proses rayuan BSH.

Permohonan Rayuan ini akan dibuka bermula  7 Ogos 2020 sehingga 6 September 2020 iaitu selama 1 bulan.

Kepada pemohon yang buat PERMOHONAN RAYUAN BSH FASA 3, JANGAN LAKUKAN KESILAPAN INI SEMASA PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020

Kepada yang akan membuat permohonan rayuan, baca dengan teliti KOD 05 kod Tidak Lulus yang membolehkan kita untuk membuat permohonan rayuan ini secara atas talian sahaja. Tanpa perlu ke Cawangan LHDN berdekatan.

Kepada penerima BSH & golongan OKU,anda boleh buat SEMAKAN STATUS PENGHANTARAN DEKODER PERCUMA MYTV BAGI PENERIMA BSH 2020

APA ITU KOD O5 TIDAK LULUS BSH?

Untuk makluman, status Kod 05 yang didapati dalam sistem Bantuan Sara Hidup bermaksud pemohon tidak melepasi syarat kelayakan bagi Kategori Bujang

APA ITU BSH KATEGORI BUJANG/OKU

Jika anda merupakan kalangan yang telah pun berumur 40 tahun dan ke atas tetap masih lagi memegang status bujang dengan gaji dan pendapatan sebulan adalah di bawah kadar RM2,000 sebulan, boleh dapat duit ini.

Jumlah BSH RM400 diberikan kepada kategori bujang berusia 40 tahun ke atas dan berpendapatan bulanan RM2,000 ke bawah.

APA ITU BSH KATEGORI OKU

Golongan berumur 18 tahun ke atas yang memegang status OKU masih lagi menerima gaji dan pendapatan RM2,000 dan ke bawah pun layak dapat

Jumlah BSH RM400 diberikan kepada kategori OKU berusia 18 tahun ke atas dan berpendapatan bulanan RM2,000 ke bawah.

Pening kepala untuk uruskan rayuan BSH bagi kes pasangan bercerai/berpisah.Ini CARA PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 BAGI ISI RUMAH BERCERAI

SEBAB/PUNCA KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020

Hal ini berlaku dalam situasi :

  • Anda bujang tetapi tidak cukup umur 40 tahun dan ke atas
  • Anda bujang tetapi gaji dan pendapatan sebulan adalah di atas kadar RM2,000 sebulan

PEMBUKTIAN PENDAPATAN

Apabila anda menerima kod 05 BSH, untuk mudah faham, anda sebenarnya tidak layak. Ini kerana anda belum mencapai umur 40 tahun/ gaji anda melebihi RM2,000 sebulan gaji sudah dikira banyak dan tidak menepati kriteria permohonan yang telah ditetapkan sebelum ini.

Mungkin ada memohon dahulu, anda letakkan pendapatan yang rendah. Namun, rekod dari agensi kerajaan yang dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia mendapati anda sebenarnya bergaji tinggi.

Untuk makluman, anda tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan kepada pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia. Ini kerana semakan pendapata dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF).

PEMBUKTIAN STATUS OKU

Jika anda berumur 18 tahun ke atas dan berstatus OKU dan menerima KOD 05, bermakna dokumen OKU tidak wujud, dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah:

Kad OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)

Anda juga tidak perlu buat rayuan BSH kerana sememangnya tidak layak.

KEPUTUSAN RAYUAN BSH 2020

Namun demikian anda boleh buat rayuan sahaja terlebih dahulu. Lulus atau tidak, itu bergantung kepada pihak LHDN.

6 September merupakan tarikh akhir bagi permohonan rayuan FASA 3 BSH 2020.Jadi persoalannya bilakah TARIKH SEMAKAN KEPUTUSAN & BAYARAN RAYUAN BSH 2020?

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Jika anda mempunyai apa-apa pertanyaan berkenaan rayuan BSH kali ini, sila hubungi talian hotline Bantuan Sara Hidup di bawah:

1-800-88-2747

 

 

 

Tags: #KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020 #PEMBUKTIAN STATUS OKU #SEBAB/PUNCA KOD O5 #SEBAB/PUNCA KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    SKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI Ingin
    PENDAFTARAN SPRN(TEDUH):CARA PERMOHONAN RUMAH MAMPU MILIK
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinPENDAFTARAN SPRN(TEDUH):CARA PERMOHONAN RUMAH MAMPU MILIK Untuk makluman, setiap permohonan rumah mampu
    RUMAH MESRA RAKYAT 2021:DAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KELULUSAN 
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinRUMAH MESRA RAKYAT 2021:DAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KELULUSAN  Program Rumah Mesra Rakyat(RMR)
    PERMOHONAN BARU RUMAH MESRA RAKYAT(RMR):BORANG & PENDAFTARAN SPNB ONLINE
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinPERMOHONAN BARU RUMAH MESRA RAKYAT(RMR):BORANG & PENDAFTARAN SPNB ONLINE Maklumat terkini tentang
    1. author

      AHAMAD KAHAIR BIN ISHAK8 months ago

      Saya bukan kerja DI Singapore. Tapi Saya pemandu Lori hantar barang masuk Singapore

      Reply
    2. author

      Logeswari A/p krishnansamy8 months ago

      Saya tidak bekerja saya ada rumah suami saya pu sekarang mana ada kerja sudah lokdown

      Reply
    3. author

      Nurul Hissam bin Din8 months ago

      Kod 05… tak merlepasi syarat kelayakan buat kertegori bujang…x cukup 40 umur… baru 36…🙄😤______👉 paling teruk dan tak adil….. cukup x ber otak dan x adil…..di era BN dulu…. setiap tahun semua kertegori layak dapat jika umur 21 tahun ke atas… pelajar u pun dapat….adil dan telus 👍…..dah ler 4 bulan x kerja di behenti kn sejak isu covid19 👎👎👎…ko ingat kami yg bujang 40 an bawah x makan minum ke….x ada nk bantu mak ayah ke….. kerajaan pling teruk..
      X adil segala nye

      Reply
    4. author

      Muhammad Zakaria8 months ago

      Kod,,sya berkerja makan gaji ja ni…kadang2 ada kadang2 xada gaji….

      Reply
    5. author

      Isha8 months ago

      So based on the LHDN assumption, those single people below 40 years have no commitmnt izit? So we have no house, car and debts to pay. N we dnt eat also. If we hungry or starved we just eat sand frm morib beach. Rediculous reason above 40 only eligible for this money. For your kind information, my parents are under my respinsibility, m taking care of thm, my monthly commitments are around Rm3000, still suffering because my salary is below 2000. Unfair.

      Reply
    6. author

      mohd khairul8 months ago

      tidak lulus bsh “kod 05″‘…
      kata rayuan online boleh dibuat atas talian,tapi bila kemaskini balik borang nak hantar x dapat..lhdn bagi alasan kena buat secara manual ke lhdn yg berdkatan..sya amat kecewa sekali.

      Reply
    7. author

      Johnny J3 months ago

      Kod 05…gaji bawah rm1000,,kena tanggung keluarga lagi,,,why???

      Reply
    8. author

      Norlinah2 months ago

      Sya rasa sangat sedih… sbb tk lulus sdng kan bujang d sbb kan di dapati gaji tngi dan umr bru 28 tahun hmmm apa blh buat…. sdang kan gaji sya mna lh bsar … thu lah kan klau di sabah ini…. pasrah je

      Reply

    Leave a reply "KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020"