KOD TIDAK LULUS BSH 2020

KOD TIDAK LULUS BSH 2020

KOD TIDAK LULUS BSH 2020

Bagi yang gagal/tidak lulus BSH 2020,boleh semak kod tidak lulus BSH 2020 dan boleh rujuk terus dokumen sokongan yang diperlukan untuk memudahkan anda buat rayuan nanti

Baca PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 SECARA ONLINE

KOD 1

Maklumat Pengenalan Pemohon berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melibatkan Nama / Nombor Pengenalan / Status Kewarganegaraan

TINDAKAN

Dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah MyKAD Pemohon

(update terbaru) Rupanya bukan semua kod tidak lulus BSH 2020 dibenarkan membuat rayuan, baca PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 YANG DIBENARKAN SECARA DALAM TALIAN

KOD 2

Maklumat Pengenalan Pasangan berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

TINDAKAN

Dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah MyKAD / MyPR / MyKAS Pasangan

Patut ler BSH FASA 3 gagal walaupun LULUS FASA 1,2. Rupanya tak menepati SYARAT KELAYAKAN BSH FASA 3 2020

KOD 3

Pengenalan Anak berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

TINDAKAN

Dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah:

  1. MyKAD / MyKID Anak; dan
  2. Sijil Lahir Anak (bagi pengesahan status Kewarganegaraan)

KOD 4

Hubungan Pertalian antara Anak dan Pemohon / Pasangan tidak sepadan dengan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)

TINDAKAN

Dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah:

  1. MyKAD / MyKID Anak; dan
  2. Sijil Lahir Anak (bagi pengesahan hubungan pertalian)

Adakah anda telah buat SEMAKAN STATUS PENGELUARAN & JADUAL PEMBAYARAN i-LESTARI KWSP,ada butiran penting yang perlu anda tahu untuk bulanan ini dan akan datang.

KOD 5

Pemohon tidak melepasi syarat kelayakan bagi Kategori Bujang

TINDAKAN

i. Semakan status Orang Kurang Upaya (OKU) akan dilakukan secara terus dengan agensi yang
telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF); atau
ii. Jika tidak wujud, dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah:
 Kad OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)

Ramai yang naik angin bila tahu alasan tidak lulus BSH iaitu KOD O5 TIDAK LULUS BSH 2020,pemohon disuruh buktikan OKU padahal mereka normal.
KOD 6

Semakan agensi mendapati Anak tidak melepasi syarat kelayakan bagi umur lebih dari 18 tahun sebagai Pelajar Sepenuh Masa

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

Dokumen pembuktian belajar sepenuh masa anak bagi tahun 2019

Ada yang gagal tebus kredit ewallet? Ini SEBAB/PUNCA GAGAL TEBUS KREDIT eWALLET RM50 ePENJANA


KOD 7

Semakan rekod agensi mendapati pendapatan Pemohon / Pasangan melebihi RM4,000

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

i. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan
ii. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)

KOD 8

Semakan rekod agensi mendapati pendapatan Pemohon / Pasangan melebihi RM4,000 termasuk Perniagaan

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

i. Semakan pendapatan dan perniagaan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah
dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)
ii. Dokumen Tamat Perniagaan dalam tempoh sehingga 30 Jun 2020

KOD 9

Semakan rekod agensi mendapati pendapatan Pemohon melebihi RM2,000

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

i. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan
ii. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)

Kepada rakyat Sarawak,BAYARAN TUNAI BKSS DI BSN BERMULA 7 OGOS


KOD 10

Anak mempunyai pendapatan berdasarkan semakan agensi

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

i. Tidak perlu sebarang pembuktian pendapatan
ii. Semakan pendapatan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)

KOD 11

Pemohon / Pasangan memiliki 2 atau lebih Perniagaan Milikan Tunggal / Perkongsian

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

Permohonan dipertimbangkan sekiranya pemohon dan pasangan memiliki perniagaan Milikan Tunggal / Perkongsian yang sama
i. Dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah:
 Sijil Pendaftaran Perniagaan; atau
 Dokumen Tamat Perniagaan dalam tempoh sehingga 30 Jun 2020

Kepada ibubapa yang mempunyai anak yang ingin melanjutkan pelajaran di IPT,boleh buat PERMOHONAN HPIPT SELANGOR 2020: HADIAH PENGAJIAN IPT RM1,000


KOD 12

Pemohon berdaftar sebagai Pemegang Saham / Pengarah Syarikat / Perkongsian Liabiliti Terhad

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

Semakan maklumat perniagaan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)

Kini, ibu tunggal yang telah membuat permohonan BKIT,boleh buat SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BANTUAN KHAS IBU TUNGGAL(BKIT)

KOD 13

Pasangan berdaftar sebagai Pemegang Saham / Pengarah Syarikat / Perkongsian Liabiliti Terhad

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

Semakan maklumat perniagaan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)

KOD 14

Pemohon memiliki Perniagaan Milikan Tunggal / Perkongsian

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

Semakan maklumat perniagaan akan dilakukan secara terus dengan agensi yang telah dilantik oleh Kementerian Kewangan Malaysia (MoF)

Untuk memastikan anda tidak terlepas dengan tarikh penting berkaitan Bantuan Sara Hidup,baca tentang TARIKH-TARIKH  PENTING BSH 2020

KOD 15

Semakan rekod agensi mendapati jumlah pemilikan kenderaan Pemohon / pasangan melebihi had kemampuan bagi golongan berpendapatan rendah (B40)

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

Dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah:
i. Dokumen penukaran hak milik Kenderaan; atau
ii. Dokumen penjualan / Pelupusan Kenderaan

KOD 16

Maklumat pengenalan pasangan perlu pengesahan

TINDAKAN / DOKUMEN SOKONGAN

Dokumen asal dan salinan yang perlu dikemukakan ialah Dokumen Pengenalan Pasangan

Untuk baca lagi kod tidak lulus BSH seterusnya,klik disini

Nak buat rayuan BSH? Pastikan DOKUMEN RAYUAN BSH 2020 lengkap dan berkaitan

Sebelum hadir ke ke kaunter rayuan BSH,sila semak terlebih dahulu JADUAL PEMBUKAAN KAUNTER RAYUAN BSH 2020 untuk memudahkan urusan rayuan anda

Tags: #KOD TIDAK LULUS BSH 2020

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    PERMOHONAN BARU RUMAH MESRA RAKYAT(RMR):BORANG & PENDAFTARAN SPNB ONLINE
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinPERMOHONAN BARU RUMAH MESRA RAKYAT(RMR):BORANG & PENDAFTARAN SPNB ONLINE Maklumat terkini tentang
    BAYARAN GKP 2.0 BERMULA 30 NOVEMBER
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinBAYARAN GKP 2.0 BERMULA 30 NOVEMBER Kepada yang telah membuat permohonan GKP
    CHECK KWSP GUNA NOMBOR IC(NOMBOR AHLI KWSP)
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinCHECK KWSP GUNA NOMBOR IC(NOMBOR AHLI KWSP) Berdasarkan situasi sekarang,ramai ahli KWSP
    SEMAKAN PERMOHONAN GKP 2.0 BERMULA 27 NOVEMBER
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSEMAKAN PERMOHONAN GKP 2.0 BERMULA 27 NOVEMBER Kepada yang telah membuat permohona
    1. author

      MOHAMAD AHLANSHAH BIN AHAI4 months ago

      Kenapa saya jawab TIADA tidak d sah kan, saya jawab bagi no HP saya pun d cakap tidak sah,terus BSH saya tak d lulus kan, d sini Sya mau tau ja la, jawapan Sya da betu,tp tidak d sah kan dan Sya kena sekat dan tidak d lulus kan BSH2020..

      Reply
    2. author

      Azlina binti ismail4 months ago

      KOD5

      Reply
      • author

        Dzulhusmie hospi4 months ago

        Kod 5…bila masa saya ada pasangan ..bila masa sya kahwin .
        ??sedngkn mseh BUJANG …gaji ckup2 makan….mcm mna sya dpt kod 5 ..dri Sumber mana…????

        Reply
    3. author

      WAN MOHD NIZAMRI BIN WAN HASSAN4 months ago

      6

      Reply
    4. author

      valsala sukumaran4 months ago

      Kod 29
      Bsh fasa 2 ok sekarang tak ok

      Reply
    5. author

      Mohd Isa bin Mohd Yusoff4 months ago

      07 -Jawapan dari BSH pendapatan/pasangan melebihi Rm4000..Isteri tak bekerja.
      Pencen saya baru Rm1,750 n kemaskini terakhir jumlah pendapatan sebulan pada Februari 2020(Selepas Pencen) pun xlulus..

      Reply
      • author

        Fairuz binti harun4 months ago

        05

        Reply
    6. author

      Mohd Isa bin Mohd Yusoff4 months ago

      07 -Jawapan dari BSH pendapatan/pasangan melebihi Rm4000..Isteri tak bekerja.
      Pencen saya baru Rm1,750 n kemaskini terakhir jumlah pendapatan sebulan pada Februari 2020(Selepas Pencen) pun xlulus..Kod 07

      Reply
    7. author

      Thanaletchumy4 months ago

      09

      Reply
    8. author

      MUHAMMAD HELMI HARIRI BIN CHE HASSAN4 months ago

      Kod 05…kita keje OT pun xde…n xde pun lebih 4k hmmmm

      Reply
    9. author

      zaini Ismail4 months ago

      Zaini bin ismail 6

      Reply
    10. author

      zaini Ismail4 months ago

      Zaini bin ismail ( 6 ) daftar syarikat ssm syarat untuk keluar teksi bandar lepas kerja bolehlah buat part time isteri tak kerja dapat masej tak layak bsh pendapatan pasangan melebihi Rm 4000 gaji + eluan dlm Rm 3800 belum tolak pinjaman perumahan lagi.

      Reply
    11. author

      Lim Chew yoke4 months ago

      Kod 28, perlu apa document yang diperlukan untuk rayuan?

      Reply
    12. author

      Mohd afendi bin jamaludin4 months ago

      07 isteri saya ade 1 shj ssm, itu pon utk bisnes online.. 1 dan 2 dpt plk.. 3 ni xlayak. Padahal start meniage online dr 2018 lg.. Kedai pon xde.. Skdr duit online buat makan harian je..

      Reply
    13. author

      Jamalludin bin baharudin4 months ago

      Kenapa bsh saya tak lulus sedangkan sy bujang (duda)

      Reply
    14. author

      Maisarah bt mohd tahir4 months ago

      Cod 28
      Fasa 1 fasa 2 lulus.. fasa 3 tk lulus
      Pelikk….

      Reply
    15. author

      Norin4 months ago

      Kod 07 pendapatan melebihi 4k…saya tak berkerja suami pula basic gaji tambah elaun tak sampai 3k awal bulan 3 suami dah tak berkerja lagi…fasa 1 dan 2 dapat fasa 3 tak dapat

      Reply
    16. author

      Kenny4 months ago

      Kod 05. Sejak bila saya ada isteri? Girlfriend pun tiada

      Reply
    17. author

      Rahman bin sihing4 months ago

      Fasa1,2 dapat, fasa3 tidak layak,
      Istri tidak kerja, anak3 masih sekolah, pendapatan kurang dari 4000.

      Kod 6

      Reply
    18. author

      Hujanash4 months ago

      Kena kod 5
      Bujang
      Gaji tak sampai pon 2k
      Rak lulus jugak ke….

      Reply
    19. author

      kajen4 months ago

      Kena kod 5 juga
      Still bujang
      And still belajar bachelor..
      >???Whats wrong ah.??

      Reply
    20. author

      SIVASANGARI4 months ago

      Kod 5

      Reply
    21. author

      SIVASANGARI4 months ago

      Kod 5 bujang

      Reply
    22. author

      Siti nor tasya4 months ago

      Sy kod no 5 fasa 3 ni xlulus knape..
      Sy check x lulus..dy hntr mesej x lulus..fasa 1 2 lulus..fasa 3 ..sy xdpt..

      Reply
    23. author

      NUR ATIKAH SYAKIRAH4 months ago

      Askum,saya dapat kod 5 sedangkan gaji xsmpai pon 2k…boleh minta penjelasan bab mana yang boleh tak lulus tu?Dulu terima bantuan BR1M xda plak masalah cakap xlulus..agak pelik sikit..
      semoga dapat jawapan yang munasabah.

      Reply
    24. author

      ANDREW SELVARAJ MURTY4 months ago

      kod 28? suami tidak berkerja. isteri terima pencen bawah rm4000

      Reply
    25. author

      shasha4 months ago

      KOD 05, MAIGOD !! BUJANG oiii, bilanya dah kawin, gaji pun kurang dari 2k.

      Reply
    26. author

      Cherine4 months ago

      Kenapa dapat Rm500 untuk Fasa1 dan 2 dan Fasa 3 Rm100 saja .Jumlah Rm600 saja bagi isi rumah pendapatan tidak melebihi Rm3,000.Bukan jumlah kena ada Rm850

      Reply
    27. author

      Rayan anak kayok4 months ago

      tidak lulus

      Reply
    28. author

      Rayan anak kayok4 months ago

      meggapa tidak lulus

      Reply
    29. author

      Mazlan bin mustapha4 months ago

      28

      Reply
    30. author

      Sarmini devi4 months ago

      Megapa tidak lulus orang bujang Ada ke tak ni

      Reply
    31. author

      Ee Linz4 months ago

      Kod5 I dpt sms tapi nak Tau apa syarat? Adakan kurang gaji 2k ataupun 18umur atas?

      Reply
    32. author

      ZAMRI B. ISMAIL4 months ago

      Kod 6 sy keje kampung je tp ada ssm itupun dapat percuma dari kemas dan tak aktif macamana plak

      Reply
    33. author

      Jasmine4 months ago

      Kalau Tiada Rekod?bolehkah buat permohonan?

      Reply
    34. author

      Muhamad bin Osman4 months ago

      Dapat kod 07,padahal isteri tak bekerja.gaji saya PON tak sampai rm4000.

      Reply
    35. author

      AHMAD KAMAL BIN MOKERI4 months ago

      08 saya di berhenti kan kerja VSS hujong 2018 umor dah line pencen decler incomtex tak bekerja. 2019 tak bekerja 2020 covid 19. Bsh 1 n 2 Lulus Bpn Lulus nape Bsh 3 tak lulus. Isteri tak bekerja ssm atas nama isteri. Mana datang income Rm4000 covid 19 nie semua hilang punca pendapatan. Yang ada dalam acc bank duit kwsp itu simpanan bukanya pendapatan awak kena faham. Tolong beri pencerahan sikit

      Reply
    36. author

      Zela muslim4 months ago

      Kod 28 apa dokumen perlu disediakan..please info saya

      Reply
    37. author

      Yasodai a/p Balan4 months ago

      Mine is kod 34

      Permohonan tidak menetap di malaysia. Saya memang kat Malaysia la.. langsung x pernah belajar atau berkerja di luar negara..

      Reply
    38. author

      SHAHARIN BIN SELAMAT4 months ago

      Kod 14. Apakah yang dikatakan kod14.saya lihat senarai kod berbeza. Saya ni status bujang kalau kod 14 dalam senarai yang ada ialah hak kemampuan anak melebihi syarat kelayakan. Dah la bujang mana datang anak pulak ni. Harap semak semula…..

      Reply
    39. author

      Yeap Bee Hong4 months ago

      KOD TIDAK LULU’S BSH 2020

      Reply
    40. author

      Mohammad nurul aminuddin4 months ago

      Dh lme x berkerja ni mne nk dtg nye gji lbh 4k

      Reply
    41. author

      Nora4 months ago

      Pelik mcm mana diaorg lihat dan declare status pendapatan seisi rumah suami & isteri yg pendapatan gaji bawah 4K. Gaji suami xsmpai RM3K. Saya pulak xberkerja. Berhenti kerja tahun 2019 bulan Ogos. Dari dulu mmg xpernah apply pun [email protected] disbbkan gaji saya bila bergabung dgn pasangan lebih dari 4K. Fasa 1&2 pun kami belum terima. Walaupun permohonan baru bsh telah dihtr pada bulan Disember, 2019 sebelum tarikh tutupnya Februari, 2020. Bila buat semakan kelulusan bsh 2020 fasa 3, tidak lulus!!! Alasan: KOD 7😱 knapa? bkn KOD 5 ke??? tp kotak sebelah sistem menyatakan pendapatan pasangan melebihi RM4K. Bila saya semak bg KOD 7, adalah mengenai pendapatan pasangan yg mempunyai aset perniagaan. Aduhai poning betul dgn sistem mcm gini. Org masih bujang dikata berkahwin🤔🤦‍♀

      Reply
    42. author

      Lee Yen Tieng4 months ago

      tak pernah kahwin. kenapa tak lulus sebab kod 05. bila saya kahwin??? kahwin sama siapa??? pasangan saya i siapa???

      Reply
    43. author

      LEONG4 months ago

      KOD 5, GAJI TAK SAMPAI 2K, BUJANG

      Reply
    44. author

      mohd fadzil bin mat sidek4 months ago

      saye mohom kepada kerajaan malaysia, agar dapat batuan saye di lulus kn.

      Reply
    45. author

      Muhammad shah bin idris4 months ago

      mohom batuan bsh fasa 3 sye ingini diluluskan pada kepada kerajaan malasyia di luluskan

      Reply
    46. author

      Letchumy4 months ago

      Tidak lulus Kod 28 alasan status perkahwinan perlu pengesahan

      Reply
    47. author

      Voon li mui4 months ago

      Kod 29

      Reply
    48. author

      Khamarul bin saleh4 months ago

      Saya nak Tanya kenapa Permohonan saya tidak lulus.kod tidak lulus saya 14,saya hanya daftar nama saya dekat Ssm Sahaja itupun sebab free mn saya Ada perniagaan boleh beri penjelasan.

      Reply
    49. author

      Umah Poonurasa4 months ago

      Kod 28 apa dokumen perlu disediakan..please info saya.Tidak lulus Kod 28 alasan status perkahwinan perlu pengesahan.

      Reply
    50. author

      Yuvaranee A/P Joseph4 months ago

      Kod 34
      Kenapa take dapat bantuan
      Fasa 1 Dan 2 saya layak dapat bantuan tetapi kali ini tak dapat
      Apakah yang harus saya but?

      Reply
    51. author

      jaidah4 months ago

      status perkahwinan perlu pengesahan.
      apa yg perlu dibawah untuk mmbuat rayuan,smada bolehka mmbuat rayuan melalui online ataupun kena pergi pjbt lhdn?

      Reply
    52. author

      salleh sim chee kiong4 months ago

      website ape yr..nk tau..sy xtau sgt hal mcm nie..
      sy kod tak lulus bsh

      Reply
    53. author

      Ahmadin4 months ago

      Tarikh penceraian tidak ada sebab isteri menghilang . Umur bawah 49tahun tapi saya ada anak nak tanggung . Saya bapa tunggal

      Reply
    54. author

      Ahmadin4 months ago

      Kod 29
      Saya tidak layak tapi anak layak macam mana mahu tuntut bsh anak?

      Reply
    55. author

      Nurul Hissam bin Din4 months ago

      Kod 05…bujang x bekerja setelah diberhentikan 4 bulan lepas covid19 👎….gaji hari an x 60 je…..x lulus sebab tak cukup 40….teruk sungguh dan cacamarba juga gomen PN tebuk atap ni… sebelum ini alhamdulillah dapat setiap tahun brim bujang….korang ingat kami x ada perut nk makan minum ke …x ada mak ayah nk tangung ke….. hancing juga gomen PN ni…ingat kn ok n cerdik….x ada bezanya pun dengan PH semburit 🤣🤣🤭

      ..

      Reply
    56. author

      Aluya4 months ago

      Sebelum ni fasa1 fasa2 My id sudah seja diluluskan untuk bujang..tapi bila buat semakkan for fasa 3 ni sistem mengatakan yg i tiada record untuk permohonan..jadi skrg ni apa yang patut sy buat untuk menuntut balance yang fasa3 untuk bujang ni..apakah maksadnya .adakah saya dimintak untuk membuat permohonan baru..???di mana sy mendaftar d bahagian mana atau apa yang sepatutnya saya buat…saya harap dgn cara bantuan anda ini senang dipermudahkan untuk kami yg sngt memerlukan.. semoga di permudahkan dgn kami info2 dan ajaran anda

      Reply
    57. author

      MUHAMAD ALI4 months ago

      34

      Reply
    58. author

      Mokhairi bin mahamad4 months ago

      Kod 28. Perkahwinan perlu pengesahan. Apa yang perlu disediakn untuk rayuan

      Reply
    59. author

      HERMAN BIN MOHD SYAFEI4 months ago

      16 knapa saya tidak lulus padahal sebelum ni dapat je..

      Reply
    60. author

      harzaimi4 months ago

      mcm bujang yg mohon rayuan bsh yg xd akaun bank. bole buat rayuan kee

      Reply
    61. author

      Tubang ak bundan3 months ago

      Kod 05 mungkin membuat saya tak lulus…. tapi saya REHDA saja kalau saya tak lulus dan kalau nasib saya kena lulus fasa ke3 saya berterima kasih ke pihak yang berkuasa….

      Reply
    62. author

      Siti noor aisyah binti ghulam rasul3 months ago

      Kod3

      Reply
    63. author

      Mohdafzam bin zamrie3 months ago

      Kod6

      Reply
    64. author

      Wan Norazlina Binti Wan Mohd Shariff1 week ago

      Kod 9
      Saya merupakan seorg ibu tunggal … sebelum ni saya lulus jer dan utk fasa ke 3 tidak diluluskan dan saya telah pun buat rayuan manual terus hantar ke pejabat LHDN tapi masih belum mendapat apa-apa jawapan ssmaada lulus atau tidak…harap maklum

      Reply

    Leave a reply "KOD TIDAK LULUS BSH 2020"