PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 BAGI ISI RUMAH BERCERAI

PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 BAGI ISI RUMAH BERCERAI

PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 BAGI ISI RUMAH BERCERAI

Ramai yang memberi respon pada kami tentang bagaimakah untuk menyelesaikan masalah permohonan rayuan BSH 2020 bagi situasi isi rumah/pasangan bercerai?

Benda memang mudah sahaja tetapi boleh memberi masalah kepada anda jika tidak dikendalikan dengan baik.

Isu ini timbul bila permohonan BSH FASA 3 2020 anda gagal.Pihak LHDN pula memberi alasan KOD 18,19,20,21,22,23 dan 24.

Kepada pemohon yang buat PERMOHONAN RAYUAN BSH FASA 3, JANGAN LAKUKAN KESILAPAN INI SEMASA PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020

Mari kita semak apa agaknya alasan bagi kod yang telah disenaikan:

KOD 18

ALASAN – Pemohon wujud sebagai pasangan di permohonan lain

KOD 19

ALASAN – Pemohon wujud sebagai Anak di permohonan lain

Baca tentang Elaun RM1000 Kerajaan Penjana Malaysia 2020

KOD 20

ALASAN – Pasangan wujud sebagai pemohon di permohonan lain

KOD 21

ALASAN – Pasangan wujud sebagai pasangan di permohonan lain

KOD 22

ALASAN – Pasangan wujud sebagai Anak di permohonan lain

KOD 23

ALASAN-  Anak telah membuat permohonan lain

KOD 24

ALASAN – Anak wujud sebagai Pasangan di permohonan lain

Bagaimanakah CARA PERMOHONAN BSH MAHASISWA 2020 RM100 SEBULAN?

CONTOH SITUASI 1

Pasangan bercerai sebelum atau pada 15 Mac 2020,maka si suami/isteri buat permohonan BSH 2020 beransingan dan saling menuntut bayaran tambahan anak RM120

Maka wujudlah kod tidak lulus BSH seperti yang disenaraikan di atas.

Jom buat SEMAKAN KELAYAKAN DEKODER MYTV PERCUMA UNTUK PENERIMA BSH 2020

Bagaimanakah cara selesaikan masalah ini?

Berdasarkan maklumat daripada LHDN,pertimbangan hanya diberikan bagi perubahan status perkahwinan sebelum atau pada 15 Mac sahaja.

Sila kemukan dokumen asal dan salinan :

  1. Status Kahwin
  2. a) MyKAD Pemohon; dan
  3. b) Sijil / Surat Pengesahan Perkahwinan (Jabatan Agama Islam / Jabatan Pendaftaran Negara / Majlis Anak Negeri Sabah / Pejabat Daerah Sarawak / Pejabat Residen Sarawak / JAKOA / Ketua Peribumi @ Ketua Kaum selain Kaum Iban)
  4. Status Ibu Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda
  5. a) Sijil / Surat Pengesahan Perceraian (Jabatan Agama Islam / Jabatan Pendaftaran Negara / Majlis Anak Negeri Sabah / Pejabat Daerah Sarawak / Pejabat Residen Sarawak / JAKOA / Tuai Rumah / Ketua Peribumi @ Ketua Kaum selain Kaum Iban); dan
  6. b) Sijil Lahir Anak (Jika melaporkan maklumat Anak dalam permohonan)

CONTOH SITUASI 2

Pasangan bercerai selepas 15 Mac 2020,pemohon perlu membuat rayuan mengikut status yang lama sahaja kerana tiada makluman daripada pihak LHDN bagi kes seperti ini.

Hal ini kerana pertimbangan hanya diberikan bagi perubahan status perkahwinan sebelum atau pada 15 Mac 2020

PEMBUKTIAN STATUS IBU BAPA TUNGGAL/BALU/JANDA/DUDA

Pemohon perlu kemukan bukti status dengan menunjukan dokumen berikut:

Status Ibu Bapa Tunggal / Balu / Janda / Duda

  1. a) Sijil / Surat Pengesahan Perceraian (Jabatan Agama Islam / Jabatan Pendaftaran Negara / Majlis Anak Negeri Sabah / Pejabat Daerah Sarawak / Pejabat Residen Sarawak / JAKOA / Tuai Rumah / Ketua Peribumi @ Ketua Kaum selain Kaum Iban); dan
  2. b) Sijil Lahir Anak (Jika melaporkan maklumat Anak dalam permohonan)

KEPUTUSAN RAYUAN BSH 2020

Namun demikian anda boleh buat rayuan sahaja terlebih dahulu. Lulus atau tidak, itu bergantung kepada pihak LHDN.

6 September merupakan tarikh akhir bagi permohonan rayuan FASA 3 BSH 2020.Jadi persoalannya bilakah TARIKH SEMAKAN KEPUTUSAN & BAYARAN RAYUAN BSH 2020?

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Jika anda mempunyai apa-apa pertanyaan berkenaan rayuan BSH kali ini, sila hubungi talian hotline Bantuan Sara Hidup di bawah:

1-800-88-2747

Tags: #BSH KES BERCERAI #PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 BAGI ISI RUMAH BERCERAI

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    SKIM PEMBIAYAAN TEKUN MOBILEPRENEUR 4.0:CARA MOHON ONLINE & BORANG PERMOHONAN
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSKIM PEMBIAYAAN TEKUN MOBILEPRENEUR 4.0:CARA MOHON ONLINE & BORANG PERMOHONAN Sebelum ini
    CARA TERMINATE ASB LOAN(MAYBANK,CIMB,RHB)
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinCARA TERMINATE ASB LOAN(MAYBANK,CIMB,RHB) Jika anda ingin membuat penstrukturan semula kewangan ekoran
    DAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KEPUTUSAN RMMT 2021
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinDAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KEPUTUSAN RMMT 2021   Kerajaan negeri Terengganu telah
    SKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI Ingin
    1. author

      Nasairi Nasir Ki9 months ago

      Macam yang dah bercerai lama boleh mohon juga ke..

      Reply
    2. author

      Siti rohani binti kiman9 months ago

      Saya seperti nama dibawah ingin buat permohonan rayuan bsh..bercerai pada bulan 11 2019.. disebabkan surat cerai saya belum ambil..jadi x dpt nak buat permohonan..masih ada tunggakkan bayaran dgn peguam rm1k..

      Reply
    3. author

      Nasri bin daut9 months ago

      Ni sampai kod 24 saya tak lulus kod 29 mcm mna nk ambik surat cerai kan pkp 3bln ..

      Reply
    4. author

      Thevan ganesan a/l ganesan6 months ago

      Saya thevanganesan saya sudah cerai suda satu tahun tapi saya Tak dapat bantuan masih isteri yang cerai dapat atas mama saya tolong la tuhan/puan saya selama 6bln x de kerja

      Reply
    5. author

      Anis4 months ago

      Abg saya bercerai pada 2020 .. saya nak tahu dia kena buat permohonan baru kaa mcm mana ?! ..

      Tolong saya selesai kan masalah abg saya .. sbb sekrng dia menganggur ..belum dpt panggilan untuk kerja ..dan saya yang menyara dia sekarang sepenuhnya .ibarat ganti tugas bekas bini abg saya ..

      Saya lulak xberkerja .. cuma buat kerja sikit2 dari rumah sahaja …

      Reply
    6. author

      Thjia likian2 months ago

      Saya seperti nm di bawah .saya nak buat rayuan cerai dengan suami saya…dah lama saya bersabar.suami saya orang egois suka marah”pukul istri..tak mau kerja.saya SDH bagi dia peluang..tapi dia tak berubah juga..suka cari gaduh kat orang..tolong saya encik saya mesti cerai dari suami saya .

      Reply

    Leave a reply "PERMOHONAN RAYUAN BSH 2020 BAGI ISI RUMAH BERCERAI"