PERMOHONAN & SEMAKAN INSENTIF IBU BERSALIN (IIB) RM450

PERMOHONAN & SEMAKAN INSENTIF IBU BERSALIN (IIB) RM450

INSENTIF IBU BERSALIN RM450

Jika anda layak,boleh mohon INSENTIF IBU BERSALIN bagi tahun 2021 sebanyak RM450.

APA ITU INSENTIF IBU BERSALIN RM450

INSENTIF IBU BERSALIN(IIB) adalah untuk penjagaan berpantang selepas bersalin.

YAB Ketua Menteri Sarawak dalam pembentangan Belanjawan Negeri 2020 di Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 4 November 2019 telah mengumumkan Bantuan Ibu Bersalin berjumlah RM450.00 bagi setiap ibu yang melahirkan anak bermula 1 Januari 2020.

Adakah anda/anak anda telah Inisiatif Graduan Pulang Sarawak (iGPS)RM300 untuk pelajar Sarawak yang belajar di institusi pengajian tinggi (IPT) di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Labuan diteruskan pada tahun 2020?

Bahagian Pembangunan Awal Kanak-Kanak, Kementerian Kebajikan, Kesejahteraan Komuniti, Wanita, Keluarga dan Pembangunan Kanak-Kanak (KWKPK) telah diamanahkan untuk menguruskan Bantuan Ibu Bersalin (BIB).

Kepada anak kelahiran Sarawak yang melanjutkan pelajaran di peringkat Diploma bagi sesi Akedemik 2020/2021. Permohonan Biasiswa Pinjaman Kerajaan Negeri Sarawak (BPKNS) telah pun di buka.

Ibu-ibu mengandung yang mencapai usia kandungan 22 minggu sudah boleh memohon IIB kerana kita mahu mempercepatkan pemberian bantuan sekali gus berjumlah RM450 bagi setiap ibu.

Kalau ibu sudah bersalin, tempoh terakhir membuat permohonan untuk insentif ini ialah tiga bulan selepas melahirkan anak. Ini tempoh paling maksimum kerana bantuan ini hanya untuk masa tiga bulan bukan sepanjang tahun.

IIB juga dipohon oleh anak Sarawak yang berada di luar negeri ini seperti di Semenanjung Malaysia,Sabah, Wilayah Persekutuan

Kepada usahawan wanita,boleh cuba mohon GERAN USAHAWAN WANITA SARAWAK JWKS RM2,000

TARIKH PELAKSANAAN BIB

IIB dilaksanakan mulai 1 Januari 2020.

SEMAKAN SYARAT KELAYAKAN INSENTIF IBU BERSALIN RM450

Berikut adalah Syarat-Syarat Kelayakan:

(i) Warganegara Malaysia;

(ii) Ibu pemegang Kad Pengenalan Sarawak berstatus ‘K‘ atau Isteri kepada pemegang Kad Pengenalan Sarawak berstatus ‘K’ (Sarawak Connection);

(iii) Melahirkan bayi di dalam atau di luar Sarawak; dan

(iv) Pendaftaran boleh dibuat apabila ibu telah bersalin sehingga 3 bulan selepas bersalin.

Jabatan Perangkaan Malaysia telah mengumumkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) keseluruhan nasional adalah sebanyak RM2,208 sebulan bagi satu isi rumah pada tahun 2019. Anda boleh cuba daftar eKasih 2020

KAEDAH PERMOHONAN BIB

Permohonan boleh dibuat melalui kaedah berikut:

(i) Online melalui pautan ini (http://bit.do/bib2020) atau

(ii) Manual melalui Borang Permohonan

BORANG PERMOHONAN BIB

Borang Permohonan boleh didapati melalui kaedah berikut:

(i) Boleh dimuat turun di pautan ini  atau

(ii) Boleh didapati di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Bahagian / Pejabat Residen Bahagian / Pejabat Daerah / KWKPK

Baca tentang SEMAKAN DAN TARIKH BAYARAN BANTUAN KHAS SARAWAKKU SAYANG(BKSS)

CARA HANTAR BORANG PERMOHONAN BIB

Penghantaran Borang Permohonan boleh dibuat melalui kaedah berikut:

(i) Boleh dikembalikan kepada mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Bahagian / Pejabat Residen Bahagian / Pejabat Daerah / KWKPK (Dilengkapi dengan nota discaj atau sijil lahir bayi)

Peringatan:

(i) Permohonan ini hanya terbuka kepada ibu yang melahirkan bayi pada tahun 2020;

(ii) Tempoh permohonan adalah 3 bulan dari tarikh bersalin;

(iii) Sila rujuk carta aliran permohonan BIB di pautan https://bit.ly/bibflowchart;

(iv) Hanya ibu sahaja dibenarkan memohon melalui online atau manual;

Sekiranya butiran permohonan adalah tidak lengkap atau palsu, KWKPK berhak untuk menolak permohonan tanpa memberi sebarang alasan atau notifikasi.

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Alamat Surat-Menyurat:

Urus Setia Bantuan Ibu Bersalin (BIB) ,Bahagian Pembangunan Awal Kanak-Kanak (BPAKK),Kementerian Kebajikan, Kesejahteraan Komuniti, Wanita, Keluarga dan Pembangunan Kanak-Kanak, Tingkat Bawah, Bangunan Baitulmakmur, Petra Jaya,93050 Kuching, Sarawak

Tel: 082-311340 / 082-311718

E-mel: [email protected]

 

 

Tags: #APA ITU INSENTIF IBU BERSALIN RM450 #BIB 2021 #BORANG PERMOHONAN BIB 2021 #BORANG PERMOHONAN IIB #CARA HANTAR BORANG PERMOHONAN BIB #CARA HANTAR BORANG PERMOHONAN IIB #INSENTIF IBU BERSALIN 2021 #KAEDAH PERMOHONAN IIB #PERMOHONAN & SEMAKAN INSENTIF IBU BERSALIN (IBB) RM450 #SEMAKAN SYARAT KELAYAKAN INSENTIF IBU BERSALIN RM450 #TARIKH PELAKSANAAN IIB

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP 3.0:CARA PERMOHONAN BANTUAN RM500
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinBANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP 3.0:CARA PERMOHONAN BANTUAN RM500 APA ITU BANTUAN ZAKAT
    SKIM PEMBIAYAAN TEKUN MOBILEPRENEUR 4.0:CARA MOHON ONLINE & BORANG PERMOHONAN
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSKIM PEMBIAYAAN TEKUN MOBILEPRENEUR 4.0:CARA MOHON ONLINE & BORANG PERMOHONAN Sebelum ini
    CARA TERMINATE ASB LOAN(MAYBANK,CIMB,RHB)
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinCARA TERMINATE ASB LOAN(MAYBANK,CIMB,RHB) Jika anda ingin membuat penstrukturan semula kewangan ekoran
    DAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KEPUTUSAN RMMT 2021
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinDAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KEPUTUSAN RMMT 2021   Kerajaan negeri Terengganu telah
    1. author

      Nur Asykin1 year ago

      Ibu ngandung

      Reply
    2. author

      thrukaadevi a/p muniandy1 year ago

      bila masuk duit

      Reply
    3. author

      nur fadzalina balqis1 year ago

      smpai skrg duit x masuk..anak dh nak masuk 4 bln..

      Reply
    4. author

      Seloma ak aging12 months ago

      Bsampai skrang duit tak masuk..Anak dh 4 bln..mcam-mna??

      Reply
    5. author

      Wiwey anak mik12 months ago

      Sampi sekarang duit tak masuk-masuk anak dah nak 3 bulan…tolong percepatkanlahh

      Reply
    6. author

      Yanne12 months ago

      Anak dh nk msuk 5buln..sik dapat2 duit lg

      Reply
    7. author

      Dayang nurhakimah Bt Abg Junit12 months ago

      Bila duit insentif nk masuk ank dah umur 3bln dah blum juak duit masuk…..bila nk di kridit ke akauan kmk tok lama dah bertunggu xda apa2 pun

      Reply
    8. author

      Ismadi12 months ago

      Masih juga belum masuk, anak dh 4 bulan lebih dah

      Reply
    9. author

      Nurfazella11 months ago

      Ank dh 3buln tp duit blom msok….nk membatu kh pa….🤦🤦🤦🤦🤦🤦

      Reply
    10. author

      Mohd Asyraf bin kamaruddin11 months ago

      Bila nk masuk bantuan ibu bersalin ni…baca syarat mmg mntap..kandungan usia sekian dah boleh mohon..nmpk kat situ mungkin bila bersalin,terus dapat,lps tu ckp boleh memberi manfaat untuk ibu beli brg2 berpantang…nama bantuan ibu bersalin,bukan setakat nota discaj,surat beranak sy bagi…skrg anak dah nk masuk 3bln lebih…agak2 bila dpt tu??..boleh sy Tau mcm mna urusan yg boleh sy buat dan dgn sape sy ptt berurusan…harap pihak berkenaan dpt tolong,jgn hanya kata2 saja..maaf sekiranya sy ada mnyakit kan hati tp sy kesana kesini,ikut saluran betul..berkali2 kol pjbat,mnta nma isteri dan jangka lahir anak..harap dpt diperbetulkan…sekiannnn

      Reply
    11. author

      Eny widiarti11 months ago

      Anak saya dah nak 5 bln
      Bila duit iib nak masuk.

      Reply
    12. author

      Morieni Ani11 months ago

      Kenapa duit bntuan ibu bersalin blum masuk lagi..ank kamek dh masuk 5 bln lebih dh..knpa lma sangat ..adakah dh xda lagi bntuan ni..lma kmek dh nunggu

      Reply
    13. author

      Kethana midrene11 months ago

      ank dah nak msok 3 bulan duit blom msok2 lgi

      Reply
    14. author

      Christina anak jawa11 months ago

      Anak sudah 5 bulan tapi tiada juga respon..

      Reply
    15. author

      Neerend alyce11 months ago

      ank dah masuk 4 bulan belum juga ada duit bantuan masuk.Ni betul ada bantuan ker apa??lama dh apply.nak semak status permohonan pun mcm mana.. layak ke tak bantuan ni pun tak tau..

      Reply
    16. author

      Lai mei chen10 months ago

      Hi,boleh tanya,bilakah duit bantuan ini masuk akaun?

      Reply
    17. author

      nurul suniah binti alaffin10 months ago

      duit ibb bla nak masok..org akhir beranak dh masok duit ibb..nak dh nak masok 6 bln

      Reply
    18. author

      SUZIE ANAK JOHN10 months ago

      Mcm mna nk semak n pastikn yg permohonan di luluskn

      Reply
    19. author

      Nur10 months ago

      Duit ibb bila masuk account..lma nya.. Perlu sgt duit..tkkan xphm

      Reply
    20. author

      ENTIH ANAK TINSAI10 months ago

      Saya antar borang ibu besalin ke pejabat dearah saratok pada bulan april tahun2020 ,sekarang saya nak tanya bila agaknya pembayaran ibu bersalin akan di bayar.sedangkan anak saya dah masuk ke empat bulan.anak saya lahir pada 5/5/2020

      Reply
    21. author

      ENTIH ANAK TINSAI10 months ago

      Saya dah antar borang ibu bersalin ke pejabat dearah saratok bulan april,agak nya bila kah duit ibu bersalin keluar? Anak saya lahir 5/5/2020 ,sekarang umur anak saya dah dekat nak masuk empat bulan .saya nak pihak yang berkenaan beri penjelasan.diharap dipecepatkan .

      Reply
    22. author

      ENTIH ANAK TINSAI10 months ago

      Saya dah antar borang ibu bersalin ke pejabat dearah saratok ,saya nak tanya bilakah duit ibu bersalin masuk?lama saya tunggu,sekarang anak saya umur dah nak masuk 4 bulan.anak saya lahir 5/5/2020.tolong pihak berkenaan meberi jawapan secepatnya ,pertolongan anda amat diharapkan.

      Reply
    23. author

      Nordiana Binti Mohd Saih10 months ago

      Berjaya kah permohonan saya

      Reply
    24. author

      ASYIHAH10 months ago

      BERAPA KALI DAH EMAIL KAN EMAIL DIATAS YA..MULA-MULA MADAH LULUS DAH TUNGGU PROSES PEMBAYARAN,SAMPE KINEK XDA JUA.ANAK PUN DAH MASOK 6 BULAN,ERMMMMMM…IBOH JANJI MUN XPAT NAK BERI..BANYAK ORANG NGARAP ATI BAH..

      Reply
    25. author

      may9 months ago

      betul ke x bantuan ni??baby sye dh nak msuk 4 bulan.

      Reply
    26. author

      NOOR AZURA BINTI SHAHABUDIN9 months ago

      Anak dah nak masuk 7bulan.bantuan apapun tak ada jwapan..wayang bagi ada warna sikit ye

      Reply
    27. author

      Mohd Asyraf bin kamaruddin9 months ago

      Anak dah nak masuk 6 bulan..tapi bantuan ibu bersalin,xdpat pun…kat mna saya boleh rujuk masalah MCM ni…kol dan antar emel,tetap tak dapat menyelesaikan masalah ni…harap pihak yg berkaitan,dpt membantu masalah ini

      Reply
    28. author

      Christine patrick lummuria9 months ago

      Ank dh mok msk 4bln bla duit nk msk email x bls2…col x bjwb…hangat2 taik ayam janji bkn main….kptsan lulus ka x bln x dpdh….mun x lulus pdh mun lulus pdh tok diam seribu bahasa ..sunyi sepi…byk yg mnunggu tp hampa….mun program tok msh jln tlg pcepatkn byran..mun dh x da pdh la🤦🤦

      Reply
    29. author

      Mohd Asyraf bin kamaruddin9 months ago

      Semua nya dusta je..byk wayang dan politik…SGT2 kecewa…mmg SGT2 menghampakan jnji MCM ni…

      Reply
    30. author

      Nurul rozimah bt abdul lachik9 months ago

      Belum dapat lgi bantuan bersalin dah emel tp xda respon. Ank dh msuk 2 buln tp xda respon gak. Mohon maklum bls scepatnya

      Reply
    31. author

      Bejay anak ali9 months ago

      Umur anak dah 5 bulan..sampai sekarang pun duit tak masuk lagi!!

      Reply
    32. author

      JANE9 months ago

      anak kmk dh nak masuk 3 bln sampey kinek tuk sik masuk.. kenak adik kmk 2 bln usia ank nya dpt juak msk. dh lah bkks sik dpt. org yg bsr gaji dpt pula bkks..

      Reply
    33. author

      siti nurini8 months ago

      jangn suka bagi harapan kat org yg memerlukan ….

      Reply
    34. author

      Elvina8 months ago

      Ank saya dh 7 bulan blum lagi masuk..

      Reply
    35. author

      Duya Sawan7 months ago

      Ank dh msuk 7bulan blom dapat lg bib tok.ada or xda tok kh.hm.

      Reply
    36. author

      Salmilia binti mohamad salam7 months ago

      Ibu mengandung

      Reply
    37. author

      Amieza binti mantaril7 months ago

      Anak kmk dah masok 8bulan bantuan ibu bersalin belum masok Akaun..

      Reply
    38. author

      NANCY JELUWI ANAK ANDREW6 months ago

      Anak saya dah masuk 8 bulan lebih blm masuk duit bantuan ibu bersalin belum masuk.akaun

      Reply
    39. author

      asheed6 months ago

      anak saya dah 8bulan dah.. insentif belum masuk lagi.. tolong bagi penjelasan.. 082311340 dan 082311718 di call tak angkat..

      Reply
    40. author

      Floren Ana Wan5 months ago

      Semak kelayakan IIB

      Reply
    41. author

      mimi Suhaila5 months ago

      Anak 5 bulan dah .. Blom masuk🤬

      Reply
    42. author

      Rosnie anak jubaitam4 months ago

      sudah duak kli mohon tp belom dapat pa2 keputusan pun …ank pn dh msuk 3 bln kinek tuk🙁

      Reply
    43. author

      Giri anak megong3 months ago

      Macam mana nak tahu kelulusan bib ibu bersalin

      Reply
    44. author

      Anga2 months ago

      Berapa lama proses masuk acc bantuan ibu bersalin.dia bgi email ka kalau lulus

      Reply
    45. author

      Rosnie anak jubaitam2 months ago

      Anak sya dh masuk 5 bln duit pun belom masuk2 lagi…bila duit iib ni masuk…

      Reply
    46. author

      Rosnie anak jubaitam2 months ago

      Ank kmk dh 5 bln dh…bila lh duit bntuan tuk msuk….ngarap ati jk..

      Reply

    Leave a reply "PERMOHONAN & SEMAKAN INSENTIF IBU BERSALIN (IIB) RM450"