BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP:CARA PERMOHONAN BANTUAN RM500

BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP:CARA PERMOHONAN BANTUAN RM500

BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP

APA ITU BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP

Bantuan Khas COVID-19 ini merupakan salah satu usaha MAIWP bagi membantu meringankan beban orang awam susulan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) akibat penularan wabak COVID-19.

Kepada yang layak, sila buat PERMOHONAN i-SINAR ONLINE melalui (isinar.kwsp.gov.my)

TARIKH PERMOHONAN BANTUAN ZAKAT MAIWP

Permohonan bantuan ini akan dibuka secara dalam talian mulai 16 November 2020 sehingga 27 November 2020.

SASARAN UTAMA  BANTUAN ZAKAT MAIWP

  • Pemandu teksi/ e-hailing
  • Pengawal keselamatan
  • Peniaga-peniaga kecil
  • Hilang pekerjaan akibat COVID-19
  • Lain-lain golongan yang terkesan akibat COVID-19.

Kepada yang ingin buat pengeluaran i-SINAR KWSP bermula 1 Disember 2020,boleh mohon melalui PORTAL i-SINAR KWSP

KADAR BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP

Mereka yang layak akan menerima ini sebanyak RM500 dan akan disalurkan sebelum 31 Disember 2020.

SEMAKAN SYARAT KELAYAKAN BANTUAN ZAKAT  MAIWP

  • Menetap di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya
  • Pemohon bukan penerima Bantuan Kewangan Bulanan Baitulmal MAIWP

Kepada golongan B40,boleh mohon BANTUAN B40 RM180 untuk langgan internet atau beli telefon bimbit baru

CARA PERMOHONAN BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP

Permohonan dalam talian boleh dibuat menerusi pautan berikut:

Berikut adalah langkah permohonan:

DAFTAR (PENGGUNA BARU)

Buka laman web https://ebaitulmal.maiwp.gov.my/ez-zakat/

Pemohon perlu klik pada ‘Pengguna Baru’ untuk mendaftar nama bagi pertama kali menggunakan sistem.

Pemohon perlu mengisi SEMUA butiran diri termasuk kata laluan yang akan digunakan untuk akses/daftar masuk sistem kelak.

Setelah semua butiran telah diisi, pemohon perlu menekan butang DAFTAR.

Kepada pelajar dan ibubapa yang mempunyai anak belajar di IPTA,boleh mohon BANTUAN PELAJAR B40 IPTA RM300 SEBULAN

Melalui Belanjawan 2021, kerajaan memperkenalkan insentif baru pas perjalanan tanpa had serendah RM5 bagi meringankan lagi beban pengguna.

LOG MASUK

Pemohon perlu memasukkan No. Kad Pengenalan dan Kata Laluan yang telah didaftarkan dan klik pada butang LOG MASUK.

Anda terlupa nombor ahli KWSP? bagaimanakah cara CHECK NO AHLI KWSP GUNA NOMBOR IC?

LENGKAP MAKLUMAT

Pemohon dikehendaki menekan tab ‘MAKLUMAT PEMOHON’ bagi melengkapkan butiran pemohon.

Pemohon dikehendaki untuk lengkapkan semua butiran yang diperlukan.

Kepada yang layak, boleh mohon SKIM BANTUAN PERSEKOLAHAN MAIPk

MUAT NAIK DOKUMEN

Sila muat turun dokumen yang diperlukan.Contoh dokumen seperti kad pengenalan,bil elektrik/air, penyata akaun bank ( format pdf/jpg/jpeg/gif bersaiz 2mb)

Kepada yang telah membuat permohona GKP 2.0 sebanyak RM3,000,anda boleh membuat SEMAKAN PERMOHONAN GKP 2.0 BERMULA 27 NOVEMBER

KEMASKINI MAKLUMAT TANGGUNGAN

Pemohon dikehendaki kemaskini maklumat tanggungan bagi melengkapkan butiran tanggungan.Pemohon dikehendaki untuk lengkapkan semua butiran yang diperlukan

Contoh butiran yang perlu diisi adalah nama,no kad pengenalan,tarikh lahir,jantina,hubungan dan pekerjaan

HANTAR PERMOHONAN

Sila hantar permohonan yang telah lengkap disi dan dikemaskini.

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Untuk sebarang maklumat boleh berhubung di Facebook Baitulmal MAIWP atau hubungi nombor berikut:

  • 012-518 3614 / 012- 512 7614 (Kuala Lumpur)
  • 011 – 5949 6216 / 011 – 6303 8443 (Putrajaya)
  • 013 – 8516066 (Labuan)

Tags: #BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP:CARA PERMOHONAN BANTUAN RM500 #CARA PERMOHONAN BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP #SEMAKAN SYARAT KELAYAKAN BANTUAN ZAKAT KECEMASAN  MAIWP

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    SKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinSKIM PINJAMAN PERUMAHAN(SPP): CARA PERMOHONAN PINJAMAN BINA RUMAH ATAS TANAH SENDIRI Ingin
    PENDAFTARAN SPRN(TEDUH):CARA PERMOHONAN RUMAH MAMPU MILIK
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinPENDAFTARAN SPRN(TEDUH):CARA PERMOHONAN RUMAH MAMPU MILIK Untuk makluman, setiap permohonan rumah mampu
    RUMAH MESRA RAKYAT 2021:DAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KELULUSAN 
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinRUMAH MESRA RAKYAT 2021:DAFTAR, PERMOHONAN & SEMAKAN KELULUSAN  Program Rumah Mesra Rakyat(RMR)
    PERMOHONAN BARU RUMAH MESRA RAKYAT(RMR):BORANG & PENDAFTARAN SPNB ONLINE
    Share this...FacebookTwitterPinterestLinkedinPERMOHONAN BARU RUMAH MESRA RAKYAT(RMR):BORANG & PENDAFTARAN SPNB ONLINE Maklumat terkini tentang
    1. author

      David ak Disien5 months ago

      Buat tambah perbelanjaan..

      Reply
    2. author

      Redzuan bin bakarudi Ikwan5 months ago

      Amat mmerlukan bantuan ini amat terdesak

      Reply
    3. author

      Redzuan bin bakarudin5 months ago

      Mohon bantuan zakat rm500 amat memerlukan

      Reply
    4. author

      ELMASUHARA BINTI JAMALUDIN5 months ago

      Mohon bantuan rm500 untuk buat pembelajaran

      Reply
    5. author

      ELMASUHARA BINTI JAMALUDIN5 months ago

      Mohon bantuan rm500 untuk buat perbelanjaan barang dapur & yuran persekolahan anak

      Reply
    6. author

      Fatin Amira binti Mohd ali5 months ago

      Assalamualaikum macam saya nk dapat bantuan kecemasan malwp cara untuk permohonan bantuan rm500

      Reply
    7. author

      Isnira+barahim5 months ago

      Nak mohon bantuan rm500 mcm mna nak mohon utk keperluan dapur

      Reply
    8. author

      Nikmah Jaffar5 months ago

      Salam dan Selamat Pagi … nak mohon bantuan RM 500.00 bagaimana nak memohon

      Reply
    9. author

      Jefri+b+Abd+rahman5 months ago

      Askum ,untuk bantuan permohonan bantuan zakat rm500 MAIWP, adakah hanya di berikan kepada penduduk sekitar Wilayah Persekutuan, Putrajaya,dan Labuan sahaja,bagaimana dgn penduduk di tempat lain?? Yg amat memerlukan bantuan segera dari MAIWP khususnya bagi org yg kehilangan kerja.

      Reply
    10. author

      Latipah binti ibrahim5 months ago

      Untuk bayar yuran sekolah dan bill

      Reply
    11. author

      Mohd faizal ezuan bin ismail5 months ago

      Pendapatan bulanan TIADa, baru diberhentikan kerja. TIADa perbelnajaan .Dan bru mula kerja baru, nk mintak bantuan buat modal duit belanja pergi kerja.

      Reply
    12. author

      David bin stephen5 months ago

      Saya telah kehilangan pekerjaan semenjak pendemik covid – 19,saya amat memerlukan bantuan RM500 untuk keperluan barang dapur dan bil elektrik

      Reply
    13. author

      Mohd Hassim5 months ago

      Assalamualaikum, selamat malam, saya Mohd Hassim @ asyim..semenjak covid-19 & di istihar sebagai darurat dari hari pertama saya telah di berhentikan @ kehilngan punca pendapatan rezeki.oleh itu juga saya berharap & tidak terlalu berharap sekiranya ada rezeki dari bantuan yang di hulurkan sedikit sebanyak akan dapat membantu meringankan beban untuk saya manfaatkan agar dapat menumpung kos bil dan memudahkn untuk membeli barangan keperluan dan yang paling di utamkan ke dua ibubapa contohnya dapat meringkan beban mereka

      Reply
    14. author

      MUHAMMAD+BIN+ASBOLLAH5 months ago

      SAYA MUHAMMAD BIN ASBOLLAH
      IC: 930811126581..
      ADAKAH SAYA LAYAK MEMOHON BANTUAN ZAKAT.

      Reply
    15. author

      ZUHARDI BIN MOHD ZARADDIN5 months ago

      Semenjak convid-19 pada mula2 PKP smpailah skg saya diberhentikn kerja mohon bantuan zakat 500 utk perbelanjaan harian…terima kasih

      Reply
    16. author

      mohd wastarly bin yusof5 months ago

      bagaimana cara memohon nye.bole ke saya datang terus ke pejabat maiwp.saya tidakpandai online ini.kami amat memerlukan bantuan.kerana pemandu teksi sekarang tiada pendapatan.tolong maiwp hubungi saya 01111073118

      Reply
    17. author

      Mohd Shahrul Hatta Bin Ali5 months ago

      pekerjaan sy hanyalah penoreh getah..perbelanjaan harian api air semuanya daripada hasil jualan getah..setelah sy jatuh sakit akibat kemalangan di ladang..sampai sekarang saya tiada pendapatan

      Reply
    18. author

      Liew sing shih5 months ago

      Sya ingin mnta bantuan dri sezi yuran sklh ank bas sklh dn brg2 dpur

      Reply
    19. author

      Liew sing shih5 months ago

      Sya ingin mnta bantuan dri sezi yuran sklh ank bas sklh dn brg2 dpur klu blh bank in account nmber sya 28650078680

      Reply
    20. author

      Liew sing shih5 months ago

      Sya ingin mnta bantuan dri sezi yuran sklh ank bas sklh dn brg2 dpur sama sya tlg kehilangan kerja dri bln 3mac smapai skrg lgipn sya ada skit jntung tiap2 bln mau jarum jntung sma ada 2injap rosak 1bengkak sma ada jantung berlubang kecil mum sya pn skit jga kencing drh klu blh bank in account nmber sya 28650078680

      Reply
    21. author

      Hamdiah binti Peri5 months ago

      As’sllamulaikom..
      Saya nk cuba mohon bantuan nie n smoga di luluskn..

      Reply
    22. author

      Noramin yusof5 months ago

      Asalam bolehkah sy Mohon bantuan baitulmallcovic19 500ni IC sy 770429145781 sy dilahirkn kn Dan mmbesar pantai dlm ttp bila SEK men tgl brsama nenek JD alamat Di IC Ampang Selangor layak ke sy memohon kerana sy dberhentikn kerja sbg cheff

      Reply
    23. author

      FATIMAH IZNI BT ZAINALLAH5 months ago

      Assalamualaikum mohon bantuan ingin mmbeli keperluan dapur ,perbelanjaan ank dan sye mempunyai prg tua yg telah uzur..wang betul2 tidak mencukupi..mahon jasa baik dapat memberi bantuan ini dengn secepat mgkin..terima kasih..

      Reply
    24. author

      Faizal5 months ago

      Saya memerlukan bantuan ini kerana hendak beniaga tak boleh sebak pkpb

      Reply
    25. author

      Ahmad fadil bin ramlee4 months ago

      Saya mmerlukan bantuan zakat kecemasan ini sebab saya telah pon hilang perkerjaan masa pkp .. dan sekarang saya tidak berkerja .. mohon diluluskan kan pmohonan saya …

      Reply
    26. author

      Muhammad Sabri bin Ariffin4 months ago

      Tolong la amat memerlukan, Allah je yg tahu ape yg sy rasa

      Reply
    27. author

      NUR FAIZAN4 months ago

      Jika menetap di selangor bagaimana?

      Reply
    28. author

      Muhamad Faiz bin fadzil4 months ago

      Saya perlukan bantuan sangat2

      Reply
    29. author

      Normala binti omar4 months ago

      Mohon bantuan Rm500 untuk perlu ank2 sya berumur 3 bulan 15 hari dan barang dapur sya perlu kn bantuan tu mohon bantuan ya ni no sya 01131055640

      Reply
    30. author

      PONGKHOTAI4 months ago

      berumur 6 hinga 12. hari dan barang dapur sya perlu kn bantuan tu mohon bantuan ya ni no sya 0166406593

      Reply
    31. author

      Parranietharan4 months ago

      Saya perlukan bantuan RM500 kerana keluarga saya golongan yang pendapat kurang RM 1000 jadi saya meminta agar kerajaan memberikan saya bantuan RM 500

      Reply
    32. author

      James thong sun von4 months ago

      asalamualeikum nak mohon bantuan dengan zakat,,ssebab

      Reply
    33. author

      Wan ahmad nazar bin wan abd hamid3 months ago

      Saya amat perlukan babtuan zakat ini

      Reply
    34. author

      ABDUL GUSRA BIN GULI TANGKONG3 months ago

      Macam nak mohon zakat rm.
      500 untuk kelangsungan hidup

      Reply
    35. author

      Natasha emma ishak3 months ago

      Macam mana sye mk mohon bantuan kecemasan,sye ibu tggal dh menjga ayah yg xsihat

      Reply
    36. author

      MOHD HALIM SHAH1 month ago

      Aslam bole sy tahu skg bole mohon LG ke bantuan ne

      Reply

    Leave a reply "BANTUAN ZAKAT KECEMASAN MAIWP:CARA PERMOHONAN BANTUAN RM500"