eKasih 2021: PENDAFTARAN & PERMOHONAN BARU PORTAL eKasih

eKasih 2021: PENDAFTARAN & PERMOHONAN BARU PORTAL eKasih

 

eKasih 2021 PENDAFTARAN & PERMOHONAN BARU PORTAL eKasih

Kepada yang layak,boleh buat pendaftaran dan permohonan baru pada  Sistem eKasih 2021.

Ia adalah pangkalan data keluarga miskin yang diwujudkan di peringkat nasional bagi membantu merancang, melaksana dan memantau program kemiskinan.

APA ITU eKasih?

Ia adalah sistem Bank Data Kemiskinan Nasional​​ yang mengandungi maklumat mengenai kemiskinan bermula dari profail individu, program / bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program / bantuan yang diterima.

 

Dah check korang layak ke menerima Bantuan PRIHATIN KASIH RM100 sebulan selama 3 bulan?

 

Maksud Ketua Isi Rumah (KIR)

KIR adalah daripada kalangan ahli isi rumah sesuatu tempat kediaman yang bertanggung jawab atau diberi tanggung jawab terhadap kebajikan ahli isi rumah di mana dia tinggal.

Maksud Ahli Isi Rumah (AIR)

AIR ialah mereka yang dianggap sebagai penghuni atau tanggungan di sesuatu tempat kediaman di mana mereka tinggal.

Melalui komponen data dalam sistem eKasih ini, pengakses boleh:

  • Membuat semakan status kemiskinan secara online
  • Menyelaraskan maklumat bantuan
  • Pengemaskinian maklumat kemiskinan secara online
  • Pengiraan Status Kemiskinan (miskin/miskin tegar) secara automatik berdasarkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK)
  • Penjanaan laporan dan statistik kemiskinan
  • Poverty mapping dan pemantauan kemiskinan

Kepada golongan B40,boleh buat semakan BANTUAN B40 KEHILANGAN PENDAPATAN ONE-OFF RM500(PEMERKASA)

SEMAKAN SYARAT KELAYAKAN

Kepada yang ingin memohon bantuan eKasih 2021, seseorang dikira layak apabila tergolong dalam yang berpendapatan di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa, iaitu kira-kira RM1,500 (bandar) atau RM1,000 (luar bandar) sebulan.

Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) ialah pendapatan isi rumah (bulanan) yang disediakan oleh Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA) setiap dua tahun sekali.

Untuk rujukan yang lebih terperinci, PGK semasa adalah seperti berikut mengikut negeri :

 

ekasih

PROSES PERMOHONAN eKASIH

Berikut adalah proses permohonan:

ekasih

 

PENDAFTARAN eKASIH

Individu yang ingin mendaftar boleh merujuk kepada Pejabat Daerah atau Pejabat Pembangunan Negeri (PPN).

Individu / orang awam boleh hadirkan diri ke Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) atau Pejabat Daerah yang berdekatan atau melalui

  • telefon
  • surat
  • e-mel rasmi
  • membuat laporan atau mendaftar kes kemiskinan melalui Pemimpin Tempatan, Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) atau Majlis Perwakilan Penduduk (MPP)

PERMOHONAN ONLINE eKASIH

Seperti dimaklumkan, proses pendaftaran dan permohonan baru eKasih 2020 boleh dibuat terus di portal rasmi https://e-kasih.icu.gov.my

Baca tentang CARA MOHON MORATORIUM MAYBANK 2021(Borang Web maybank2u.com.my)

SENARAI NOMBOR TELEFON (Pendaftaran eKasih)

Berikut adalah Senarai Pejabat Pembangunan Negeri PPN

Berikut adalah senarai nombor telefon yang boleh dihubungi untuk tujuan pendaftaran.

  • PPN Perlis : 04-9731976
  • PPN Kedah : 04-7209236
  • PPN P.Pinang : 04-2185700
  • PPN Perak : 05-2497400
  • PPN Selangor : 03-55213600
  • PPN W.Persekutuan : 03-40420260 / 61
  • PPN N.Sembilan : 06-7659945
  • PPN Melaka : 06-3333333
  • PPN Johor : 07-2234777
  • PPN Pahang : 09-5178208
  • PPN Terengganu : 09-6272000
  • PPN Kelantan : 09-7455000
  • PPN Sarawak : 082-446582
  • PPN Sabah : 088-484800

Kelulusan penyaluran bantuan dan tempoh bantuan yang diberikan tertakluk kepada keputusan agensi pemberi bantuan berdasarkan syarat dan kriteria bantuan yang telah ditetapkan mengikut agensi masing-masing.

Kepada yang ingin memohon eKasih 2021, pemohon perlu melengkapkan 9 komponen bagi Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) iaitu

  • Butiran KIR dan AIR
  • Lokasi
  • Kediaman
  • Pendidikan
  • Kemahiran dan pekerjaan
  • Harta
  • Kesihatan
  • Bantuan
  • Pendapatan

Data eKasih digunakan oleh agensi pemberi bantuan bagi mengenal pasti mereka yang benar-benar layak berasaskan kepada profil terkini dan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa.

 

TERBARU! Kerajaan baharu sahaja memperkenalkan BAKUL PRIHATIN NEGARA JKM bermula 15 Julai 2021 boleh mohon.

KEMASKINI PORTAL EKASIH

Anda perlu kemaskini maklumat dari semasa ke semasa supaya memudahkan proses validasi kelayakkan.

SEMAKAN STATUS eKasih 2021

Semakan status eKasih boleh dibuat secara online melalui pautan berikut: https://ekasih.icu.gov.my/ekasih/Semakan/CarianAwam/Pages/default.aspx

Anda juga boleh menghubungi ICU JPM melalui Pejabat Pembangunan Negeri (PPN – Bahagian / Unit Kesejahteraan Rakyat) dan memberikan maklumat seperti nama atau nombor kad pengenalan untuk semakan dan pengesahan status.

SENARAI BANTUAN EKASIH PORTAL PEMBASMIAN KEMISKINAN

Terdapat banyak bantuan kepada penerima ekasih.Berikut adalah senarai bantuan ekasih:

1) Bantuan Prihatin Rakyat BPR 2021

2) Bantuan iSuri KWSP

Jika anda penerima ekasih,anda juga layak menerima Bantuan iSuri KWSP. Anda selaku isteri akan menerima pembayaran caruman KWSP suri rumah di bawah nama Program Sukarela Insentif (SURI).

3) Bantuan Ibu Tunggal & Warga Emas

Sepanjang tempoh PKP & juga pasca PKPB serta PKPD, banyak bantuan diberikan kepada kelompok ibu tunggal dan orang tua yang berkelayakan berdasarkan senarai nama di bawah sistem ini

4) Bantuan OKU & Bantuan Anak Yatim

Setiap kali kerajaan mengumuman secara one off kepada bantuan oku dan bantuan anak yatim, biasanya kerajaan akan merujuk kepada senarai nama dalam pengkalan data portal pembasmian kemiskinan untuk diberikan keutamaan dalam pembayaran bantuan terlebih dahulu.

5) Bantuan Persekolahan

Menjelang pembukaan sekolah, pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah yang mana nama ibu bapa sudah tersenarai dalam portal pembasmian kemiskinan menerima bantuan persekolahan

6) Bantuan Prihatin Nasional(BPN)

Jika anda penerima ekasih,anda juga layak menerima Bantuan Prihatin Nasional(BPN)

7) Permohonan MYTV percuma

Jika anda penerima e-kasih,anda juga layak menerima MYTV percuma

8) Bantuan Khas Bakul Makanan JKM

Jika anda penerima e-kasih,anda juga layak menerima Bantuan Khas Bakul Makanan JKM tanpa perlu isi borang permohonan ekasih disebalik perintah PKPB & PKPD di Melaka, Kuala Lumpur KL, Negeri Sembilan, Johor, Kelantan, Terengganu, Sabah, Sarawak, Perlis, Langkawi, Kedah, Pulau Pinang Penang, Perak, Selangor dan Pahang

9)PROGRAM REBAT BIL ELEKTRIK RM40 SEBULAN

Program bantuan Kerajaan secara bersasar untuk
membiayai bil elektrik bulanan sehingga RM40 kepada Ketua
Isi Rumah (KIR) berstatus miskin tegar sahaja yang
berdaftar dan disahkan dalam Sistem eKasih.

Boleh buat SEMAKAN REBAT BIL ELEKTRIK RM40 SEBULAN

SOALAN LAZIM EKASIH

Siapa yang layak mendaftar dalam eKasih?

Golongan yang berpendapatan di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa boleh mendaftar.

Adakah sistem permohonan & pendaftaran e kasih 2021 masih lagi dibuka?

Ya,masih lagi dibuka kepada yang layak.

Adakah penerima e kasih layak menerima rebat bil elektrik?

Ya

Bagaimana cara daftar eKasih?

Individu/orang awam boleh hadirkan diri ke Pejabat Pembangunan Negeri (PPN) atau Pejabat Daerah yang berdekatan atau melalui telefon, surat atau e-mel rasmi atau membuat laporan atau mendaftar kes kemiskinan melalui Pemimpin Tempatan,

Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) atau Majlis Perwakilan Penduduk (MPP).

Jika saya layak e-kasih,bila saya akan dapat bantuan?

Kelulusan penyaluran bantuan dan tempoh bantuan yang diberikan tertakluk kepada keputusan agensi pemberi bantuan berdasarkan syarat dan kriteria bantuan yang telah ditetapkan mengikut agensi masing-masing.

Data e-Kasih digunakan oleh agensi pemberi bantuan bagi mengenal pasti mereka yang benar-benar layak berasaskan kepada profil terkini dan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa.

Bolehkah saya bantu saudara/kawan saya ke Sistem eKasih?

Boleh sekiranya saudara/rakan anda berpendapatan di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) semasa.

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Untuk maklumat lanjut berkaitan e-Kasih 2021, layari laman web rasmi Unit Penyelarasan Pelaksanaan Jabatan Perdana Menteri.

Anda boleh menghubungi PPN Negeri seperti dalam senarai di atas atau ibu pejabat Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri di talian 03-8000 8000 untuk menyalurkan sebarang kemusykilan.

Pertanyaan melalui e-mel boleh dihantar kepada [email protected]

 

Tags: #Adakah sistem permohonan & pendaftaran e kasih 2021 masih lagi dibuka? #Bagaimana cara daftar eKasih? #eKasih 2021: PENDAFTARAN & PERMOHONAN BARU PORTAL eKasih #KEMASKINI PORTAL EKASIH #PENDAFTARAN eKASIH #PERMOHONAN ONLINE eKASIH #PROSES PERMOHONAN eKASIH #SEMAKAN STATUS eKasih 2021 #SENARAI BANTUAN EKASIH PORTAL PEMBASMIAN KEMISKINAN #SENARAI NOMBOR TELEFON (Pendaftaran eKasih) #Siapa yang layak mendaftar dalam eKasih?

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    No related post!
    1. author

      Salina binti Ahmad8 months ago

      Saya puan Salina ibu tunggal anak 4 org cucu 2 org yg sama tunggal serumah sama says ,anak tdk bersekolah lagi sudah besar semua,cuma cucu yg d tanggung Saya sekarang ibu bapa cucu sudah bercerai ibu cucu telah tinggalkn anak nya dgn Saya,cucu yg sulung berumur 11 thn perempuan adik nya umur 9 thn lelaki,yg 2 cucu ini di tanggung Saya sekarang,Saya tidak berkerja lagisebab selalu sakit Saya sudah berumur 53 thn.macam mna Saya nk tanggung cucu Saya yg msh bersekolah sedangkn Saya tk dpt bantuan lagi Dari kebagikan sebab umur anak Saya yg bunggsu sdh lbh 18 thn,Saya haha cucu Saya Dari umur 1 thn,Saya harap pihak eKasih dapat pertimbangkn permohonan Saya Demi cucu Saya yg masih jauh perjalanan mencari ilmau Demi Masa dpn mereka

      Reply
    2. author

      Tengku Baharudi b Tengku Bahakeri Shah8 months ago

      Tengku Baharudi b Tengku Bahakeri shah

      Saya Tengku Baharudi bapa tungal beumur 40tahun kepada dua orang adik beradik yang masih besekolah berumur 14tahun dan 13tahun…selepas kematian istri nenek angkat saya adalah warga emas yang mejaga dan menguruskan pesekolahan mereka
      Dahulu kami dan anak² tingal besama di rumah sewa beli flat pak mahat kuantan dan mendapat bantuan pejabat ugama islam sebanyak rm300 sebulan dan dapat saya menampung keperluan kami seisi keluaga…dahulu saya bekerja sebagai pemandu lori akibat sakit kronit Asma semenjak itu saya tidak dapat bekerja berat dan saya dibehenti kerja 7tahun yang lalu dan 2tahun yang lalu rumah flat pak mahat telah ditarik kerana tidak dapat membayar sewa rumah dan selepas itu pula bantuan daripada pejabat ugama islam tidak dapat kami seisi keluaga perolehi lagi atas sebab² yang kami tidak tahu…kerana kami seisi keluaga perlukan wang saya cuba bekerja diselangor untuk menampung pesekolahan anak² dan keperluan kami sekeluaga..semenjak wabak penyakit civid 19 merebak saya terpaksa behenti kerja untuk mengelak dari terkena penyakit itu dan sekarang saya tingal dirumah pusaka ayah di tanah putih baru kuantan besama adik² saya yang belum brkawin dan ada juga sudah bekawin buat sementara saya menumpang adik² dan anak² pula berada dirumah nenek angkat saya di flat pak mahat..
      Oleh demikian saya mohon jasa baik bagi pihak ekasih dapat membantu kami seisi keluaga untuk keperluan pesekolahan anak² dan pendapatan kami demi masa depan saya dan seisi keluaga.terima kasih

      Reply
    3. author

      Tengku Baharudi b Tengku Bahakeri Shah8 months ago

      Memohon bantuan kerajaan ekasih

      Reply
    4. author

      Mohd Fais bin md daud8 months ago

      Permohonan bina rumah mesra rakyat ,saya ada tanah

      Reply
    5. author

      Asmad Bin Basi7 months ago

      Saya sudah tiga kali mengemukakan permohonan ekasih ni di pejabat daerah kami..tapi sampai sekarang tiada jawapan yg saya terima…saya tiada pendapatan tetap…dan saya menyara 5 orang anak ….4 bersekolah dan keperluan hidup yg tinggi masa ni membuat saya ingin memohon ekasih ni bgi meringankan beban saya…
      Kami sekeluarga tiad a tmpt tinggal sendiri..melainkan menumpang di rumah ibu mertua saya…jadi semua tanggungan saya berjumlah 7 orang..adakah saya tidak layak…kenapa peemohonan saya tidak pernah dinilai…….

      Reply
    6. author

      Siti Sahara nalini binti yusof7 months ago

      Saya baru nak daftar

      Reply
    7. author

      Rusli bin jusoh7 months ago

      Nak daftar

      Reply
    8. author

      Delimah nasip7 months ago

      Slm MCM mna mohon ekasih

      Reply
    9. author

      Liew Siew Lin7 months ago

      Pendaftaran & permohonan baru portal ekasih

      Reply
    10. author

      Salina Binti Akhtar Ali7 months ago

      Saya amat berharap dapat memohon untuk eKasih 2021. Saya seorang ibu tunggal 3anak. Anak yg kecik masih bersekolah dlm darjah 4. 2anak saya dah besar Dan telah berumahtangga. Saya sakit jantung tahap3 Dan sudah tidak dapat bekerja krn kesihatan semakin merosot. Sekarang saya penerima Zakat sebanyak 5ratus Dan bantuan Dari Anak sebanyak 2ratus sebulan. Saya juga menanggung Anak arwah Adik saya Yang masih belajar di MSU university,Shah Alam. Sekarang saya amat memerlukan bantuan…untuk mendapatkan rawatan dihospital pun saya sudah tidak mampu. Saya tinggal di rumah Lusaka arwah ibu/bapa saya Dan keadaan rumah Yang memang memerlukan baik pulih..dgn atap pecah Dan bocor dibahagian dapur Dan ruang Ramu,bila hujan basah lantai..hinggakan biawak Dan ular pun masuk dlm rumah melalui loteng. Bila hujan lebat, rumah banjir,dengan air longkang. Saya sudah tidak tahu nak Mohon bantuan Dari mana lagi. Bantuan BPR saya pula,tidak tahu macamana, status saya jadi bujang,menerima 150rm. Saya tak tahu macamana nak buat rayuan sedangkan saya amat perlukan sangat bantuan itu untuk persekolahan Anak. Saya Rasa seperti dipersendakan. Tolonglah beritahu saya Cara untuk mendapatkan kelayakan eKasih. Terima kasih.

      Reply
    11. author

      Nur elia natasha binti shamsuri7 months ago

      Saya Umur 21 tahun.. saya sebagai isteri dan mempunyai 3 org anak .. Dan nak lahirkan anak ke 4 pada bulan 5 yg akan datang n insyaalah dengan izin allah .. Saya sebagai suri rumah saya ingin mohon minta bantuan kePada kerajaan .. sekarang keluarga saya tiada sumber pendapatan langsong semenjak wabak covid 19 melanda kepada negara kita … saya mohon kepada kerajaan bantulah kami orang2 yg betoi2 hilang sumber pendapatan .. ramai lagi yg ada sumber pendapatan dan sumber2 lain masih lagi boleh menerima bantuan2 .. Sedangkan masih ramai orang2 yang betoi2 tiada hasil sumber pendapatan tapi tidak semua dapat bantuan yg di keluarkan oleh kerajaan dari awal covid sampai skrg pon ada juga .. cohtoh nyaa .. Kerajaan dah keluarkan 10 bantuan tapi cuma dpt dua atau 3 sahaja iaitu BANTUAN BPN Dan BANTUAN BPR … saya rayu kepada kerajaan tolong bantu orang yang betoi2 perlukan bantuan .. Contoh Org lain dpt kwsp 10k bulan2 akaun 2 rm500 .. Tapi mcm mana dengan orang yang tidak ada kwsp Langsong..??? mcm mana org tu dah la hilang sumber pendapatan kwsp pulak xdak..bukan orang tidak mahu kerja tetapi nak cari Kerja pon susah skrg ni Semenjak covid 19… Org yg susah bertambah susah .. Orang yang ada harta ada simpanan okey laa boleh laaa bagi mereka .. tapi bagi orang yg tiada sumber2 pendapatan ni hilang arah tuju .. orang yang Ada anak ini mereka hari2 mesti nak kena guna duit belanja Banyak .. masih Ada ramai orang yang ikat perut pon ada saya rasa sekarang ni tuan puan .. Tolong lah orang2 yang betoi2 memerlukan … saya mohon maaf banyak2 andai kata terkasar bahasa mahupon terguris hati sesiapa yang membaca apa yg saya katakan ini … insyaallah dengan izin allah kita semua rakyat malaysia boley lawan menghadapi wabak ini .. amin

      Reply
    12. author

      MOHD.AZLAN7 months ago

      Assalamualaikum,dan salam sejahtera macam mn nak memohon bantuan2 sy tak berapa pandai dan sy berharap dpt la sedikit bntuan agar dapat membantu meringankn beban sya,sy bekerja sbgai pnghantrn brang dn gaji tidak tetap ada anak 2 masi skolh dan isteri sy tk kerja d sbb kn nak hantr anak ke sekolah…sy sekeluarga berharap lh ada sedikit bntuan untuk kmi sy kdang kasihan isteri dn ank sy harus berjln kaki dari yue min penampang pergi sekolah kibabaig pagi petang setiap isnin hngga jumaat d sbb kn masalh kewangan untuk menyewa kn ank sy kereta untuk ke sekolah…sya sngt berharap semoga ada bntuan yang meringankn beban kmi semua

      Reply
    13. author

      Osman b. Ismail7 months ago

      Assalamualaikum.sya harap jasa baik…cam mana nk daftar e kasih ni.sy perlu kan bantuan.kjer pun xde sekarang ni..sy dah ke nk daftar e kasih ni tpi x pernah dapat.

      Reply
    14. author

      Zulkifli bin hamdam7 months ago

      Saya nak mohon ekasih kerana ayah saya xdapat bekerja kerana sakit strok ibu sya pula pembantu kedai runcit shja. sya masih ad 3 adik yg bersekolah .kami sekeluarga xckup nk menampung duit harian .skrang nii hrga semua dh naik

      Reply
    15. author

      MOLPIE SALLEH7 months ago

      Lebih kurang 10 tahun borang permohonan ekasih saya berada di pejabat mpt tawau. Hari itu saya rujuk lg dan dijanji untuk dilawat rumah saya. Sampailah hari ini tidak kunjung tiba.

      Reply
    16. author

      Zulkifli bin hamdam7 months ago

      Saya ingin memohon ekasih kerana ayah saya sakit strok xmampu nak tanggung kmi ibu sya pula kerja pembantu kdai runcit shja gji harian hanya rm25 shja .sya masih ada 3 org adik sekolah .

      Reply
    17. author

      Jasni @ Norhanim Binti Jamal7 months ago

      Sejak e-kasih diperkenalkan saya sudah mula memohon e-kasih.saya seorang surirumah sepenuh masa.mempunyai 5 orang anak yang masih dalam tanggungan saya.suami mempunyai 2 orang isteri.gaji suami hanya RM2300 kebawah.tinggal diperumahan setinggan sahaja.tapi mengapa permohonan e-kasih saya tidak diluluskan.sedangkan saya benar benar memerlukannya.agar saya dapat menjalankan bisnes sendiri tanpa mengharap pada suami.sedangkan orang lain yg lebih bernaaib baik dari sayapun boleh lulus.

      Reply
    18. author

      Othman bin brahim7 months ago

      NO 32 kampung debak laut 95500 debak sarawak

      Reply
    19. author

      Maidah+bin+galiong7 months ago

      Sya Maidah orang rasak darat kota marudu sabah adah anak empat sya manumpang rumah kakak sya,awal bulan satu sya kena strok kerena tinggi darah,tidak dapat karja sudah umur sya 59.Sya mau memohon ekasih 2021

      Reply
    20. author

      Nor azlina binti ismail7 months ago

      Nama sy nor azlina binti ismail..umur 39 ibu tunggal anak 5 org ..4 org masih brsekolah..sy brkeja security shaja pendapatan cuma 1100 je sebulan..blh ke sy layak memohon ekasih ni..terima kasih..

      Reply
    21. author

      Mohamad Zahid Bin zakaria7 months ago

      Saya Mohamad Zahid umur 42 thun mempunyai 4 tanggungan.iaitu isteri dan 3 org anak,gji kasar saya hanyalah rm500 sebulan.dah byk kali
      isi borang dan hantar pada pejabat daerah langsung tiada jawapan .

      Reply
    22. author

      NURUL FADZLINA BINTI AHMAD FAUZI7 months ago

      Saya surirumah yang telah menutup gerai kecilnya kerana masalah kesihatan…sy nk apply i suri tp sy blm berdaftar dgn e kasih.

      Reply
    23. author

      MAYA HANDAYANI BT MOHD A'ARIF7 months ago

      Sy seorang surirumah Dan sudah setahun tidak bekerja sambilan sejak covid melanda.Suani sudah hampir sebulan lebih tidak bekerja kerana tidak ada tugas yg perlu dibuat sebagai pemandu van kilang.Di sebabkn itu,tiada pendapatan utk keperluan Seharian kami.Sy harus membesarkn ank yg masih bersekolah ditingkatan 6 atas,tingkatan 1 dan darjah 3.2org bersama sy dn tingkatan 6 bersana bradik & mak.mereka menanggung skadar yg mampu kerana mk tidak bekerja Dn adk harus mnyara 4 anknya yg, bersekolah ..dia juga hdop digantong x bertali oleh suami yg x punya tnggungjwb.kami tiada harta..wlupn kreta.ank2 ksekolh dgn menaiki van dn dibyr 100 sebulan utk 2 org.Sy hanya ada simpanan kwsp yg dpt dikluarkn sbanyak rm1500.,digunakan utk kperluan awl persekolahan 3 bradik yg lpas.Itupun tidak mncukupi.Diakibatkn pandemik ini,begitu sukar utk mndapatkn pkerjaan wpun krajaan memberi kami kmudahan….kami.hnya.tinggal diPPR.yg disewa stiap bln,api,air & mkn ank 2 seharian utk ank2 ,sy bnyk mgalah utk ank2 Dh2 sedih Dgn khidupan mereka yg Serbia kekurangan.Mereka juga punya keinginan sndri.Diharap ekasih ini dpt membantu sy & kluarga

      Reply
    24. author

      Ros6 months ago

      Saya dah mohon tapi Tak lulus.belum bawah Paras kemiskinan.ibu tunggal,rumah sewa,kerja Tak ada,tahap kesihatan(darah tinggi,kolestrol),anak sorang.semasa mohon dulu masih kerja gaji hari ,lepas pkp kerja Tak de.duduk berdua dgn anak masih bersekolah rendah.Mohon jkm 2kali x dapat.

      Reply
    25. author

      ABDUL GUSRA BIN GULI TANGKONG6 months ago

      Bagai manaka saya nak mohon e kasih

      Reply
    26. author

      Nor'aini binti marjunid6 months ago

      Permohonan baru.

      Reply
    27. author

      Zamri bin ismail6 months ago

      Bagai mana Permohonan pendafatar baru

      Reply
    28. author

      Florince Dinsim6 months ago

      Saya ingin mendaftar eKasih
      Macam mana cara membuat permohonan eKasih melalui online?

      Reply
    29. author

      Florince Dinsim6 months ago

      Saya baru membuat pendaftaran

      Reply
    30. author

      Sezra binti zainudin5 months ago

      Saya ingin mendaftar eKasih
      Macam mana cara membuat permohonan eKasih melalui online?

      Reply
    31. author

      Suraya Abdul Shukur5 months ago

      Saya seorang ibu tunggal sudah 3 tahun kematian suami akibat penyakit strok saya bekerja sebagai pengawal keselamatan dan membela seorang anak yang masih belajar di uitm tapah,perak.saya masih menyewa rumah sehingga kini saya tidak mendapat mana2 bantuan setelah suami meninggal.Saya ingin memohon rumah PPRT menyewa rumah lebih murah bagaimana caranya .Dula masa suami hidup ada jugak dia orang cadangkan utk dpt rumah PPRT tapi hingga sekrg tiada.Harap mendapat makluman dari pihak tuan sekian mekasih

      Reply
    32. author

      mohd redzuan rahmat5 months ago

      sy nk daftar e kasih

      Reply
    33. author

      LIM LEE HWA5 months ago

      Macam mana nak dafta ekasih?

      Reply
    34. author

      MUSALMAH BT ARNA5 months ago

      ekasih 2021:
      PENDAFTARAN @ PERMOHONAN BARU PORTAL eKasih”

      Reply
    35. author

      Dorina anak steward malaysia5 months ago

      Saya nak apply ekasih

      Reply
    36. author

      Zahrin Bin M. Saleh5 months ago

      Mohon daftar. ekasih 2021

      Reply
    37. author

      Yogeswary a/p kuppusamy5 months ago

      Hi nama saya yoges. Saya tinggal di kluang paloh. Saya mempunyai 4orang anak. 7thn hingga 14thn. Suami saya berkerja sebagai pemandu jcp. Tahun lepas saya telah kehilangan kerja kerana kilang dah tutup disebabkan covid. Sampai sekarang saya tak dapat kerja lagi. Jadi saya ingin memohon bantuan e kasih. Saya harap permohonan saya ini dapat di pertimbangkan. Sekian terima kasih.

      Reply
    38. author

      Alysia Libin5 months ago

      Saya nak apply eKasih kerana suami saya tidak mempunyai kerja tetap.saya pulak sebagai suri rumah dan mempunyai 5 orang tanggungan.dan pendapatan suami saya sebagai penoreh getah juga tidaklah besar.saya harap dengan bantuan eKasih boleh membantu saya untuk belanja anak anak saya yang bersekolah.terima kasih

      Reply
    39. author

      Fatimah binti Saat5 months ago

      Assalamualaikum..saya nak Mohon bantuan ekasih…saya merupakan ibu tinggal…saya ingin memohon ekasih…kerana saya anak Di dalam tanggunggan saya Ada 4 org…kesemuanya Masih belajar…saya hanya membuat kuih muih…Dan setiap pagi saya Akan menghantar kuih2 beberapa buah kedai…saya harap dapat lh Bantu saya dlm bentuk apa jua…bantuan..untuk pengetahuan saya hanya menumpang Di rumah Kakak saya… sebabnya saya tidak mampu untuk bayar area rumah…dengan ini harapan saya …and pihak Yang dapat membantu saya…terima kasih.. Assalamualaikum

      Reply
    40. author

      Maliza gulong Liza5 months ago

      Saya seorang suri rumah…suami xbkja hilang keupayaan..sakit…saya hanya mmbuat nuaga mknn kcil2 berupa..cod dr rumah k rumah shj…saya bharap agar dpt bntuan e kadih ini bgi mngurangkn beban bplanjaan….

      Reply
    41. author

      Mas nor ernah binti masbati5 months ago

      Saya ingin bertanya..jika saya dan suami ingin memohon ekasih,nama pemohon nama siapa yang perlu disimpan? Adakah nama saya atau nama suami saya ? .

      Reply
    42. author

      Julinih bt ingas5 months ago

      Saya mau buat permohonan baru ekasih

      Reply
    43. author

      Iskazulkarnain Nordin5 months ago

      “eKasih 2021:PENDAFTARAN & PERMOHONAN BARU PORTAL eKasih”

      Reply
    44. author

      Jenny torres binti mad jais5 months ago

      Saya mahu membuat permohonan baru portal ekasih

      Reply
    45. author

      ROKEY BOKULU5 months ago

      Sya bergaji rm1100 sna 1bln…ank 6 org…knpa sya x trsenarai dlm bantuan BSP..abg sya pula trsenarai salam bantuan in….sedangkan kmi adik beradik adalah penerima BSH Dan trgolong dlm penerima B40

      Reply
    46. author

      Suriyati binti sulaiman4 months ago

      Saya mau buat permohonan baru

      Reply
    47. author

      Alivat bin tahak4 months ago

      Saya mau buat permohonan baru

      Reply
    48. author

      jonior bin sakman4 months ago

      [email protected] saya jonior bin sakman 720313125441 di berhentikan kerja sejak 01.05.2020 sampai sekarang belum mendapat pekerjaan.layak ka saya mendapat bantuan dari pehak kersjaan

      Reply
    49. author

      rosli ariffin4 months ago

      saya nak buat pendaftaran ekasih , saya tinggal dikota bharu , dalam masa PKP ni bolehkan saya hadir kepejabat PPN negeri utk buat pendaftaran ekasih saya atau saya kena buat janji temu dahulu seblm kepejabat PPN KB , tq

      Reply
    50. author

      Norazlina mohamad4 months ago

      Salam…saya ibu pada 4 org ank layak kah sy mohom pendaftaran e kasih…sy terkesan sgt2 PKP ni..mcm mn sy nk daftr..kene pergi pejabat ke?mohon penjelasan..

      Reply
    51. author

      Abu Sepian bin Mokhtar4 months ago

      Sya seorg pesara tentera menerima pencen rm1500.0 sbulan. Adakah sya layak? Sya masih blum mendaftar dlm ekasih. Sya ingin mendaftar sekarang secara online tetapi tidak jumpa borang online. Minta tolong bgitau cara nk mendaftar dlm ekasih. Sekian trima kasih

      Reply
    52. author

      Ruhaya binti abu sarim4 months ago

      Sy memerlukan sangat2 bantuan2

      Reply
    53. author

      Suriyati binti sulaiman4 months ago

      Salam…saya dripda kota kinabalu seorg ibu tungal 3 org ank layak kah sy mohom pendaftaran e kasih…sy terkesan sgt2 PKP ni..mcm mn sy nk daftr..kene pergi pejabat ke? mohon penjelasan..

      Reply
    54. author

      Nor Asyidha Binti Sukri4 months ago

      Saya mahu membuat permohonan utk ekasih. Boleh hubungi saya 0145811193
      Nama nor asyidha sukri.

      Reply
    55. author

      Norliza Binti Majalani4 months ago

      Dalam semakan pendaftaran , no.kp sya sudah wujud dan status telah disahkan .. Tapi kenapa bila Nak login ekasih, No.kp saya tiada dalam rekod ..

      Reply
    56. author

      Norraysa Jasmin4 months ago

      Saya ingin buat pendaftaran e-Kasih bagaimana caranya buat pendaftaran online?

      Reply
    57. author

      Ruslan bin Abdul Ghani Abdul Ghani Ismail4 months ago

      Assalamualaikum nama saya Ruslan Abd. Ghani saya lumpuh paras pinggang kebawah dah 10 tahun sebab saya terjatuh dalam bilik air saraf tunjang cedera. Isteri dan anak anak buang tidak mahu ambil tahu lagi terpaksalah menumpang dibelakang rumah sepupu. Saya nak nak daftar e-Kasih la kalau layak

      Reply
    58. author

      NORBAIZURA SAMSUDDIN4 months ago

      Saya norbaizura binti samsuddin .balu ank Lima orang sulong 12tahun, 8tahun, 6tahun, 3tahun Dan 1tahun. Mohon bantuan JKM XLAYAK sebb pihak jkm cakap saya masih mampu untuk bekerja ank2 kecik2 lg memgla mampu bekerja sekadar menjual kuih pendapatan memg xcukup,pampes, susu ank2 lg allahbuakhbar

      Reply
    59. author

      RONNI BIN ASONG4 months ago

      Saya betul betul ,Minta tolong sangat ,dengan Adanya permohonan ekasih ini dapat meringankan Beban kelurga saya,
      Saya memang Miskin Yang tiara apa apa
      Minta tolong sangat sangat kerajaan

      Reply
    60. author

      ZANARIAH BINTI MATZIN4 months ago

      Assalamualaikum…saya belum pernah daftar e kasih mohon sangat dapat daftar e kasih supaya senang saya dapat bantuan…terima kasih

      Reply
    61. author

      Hanny ak tutong4 months ago

      Permohonan baru e kasih, saya ibu tunggal 2 ank.hilang keja pkp boleh tak mohon e kasih

      Reply
    62. author

      Nafsah+binti+Gastan4 months ago

      saya nak daftar mcam mana ya saya ibu tunggal sdah…

      Reply
    63. author

      [email protected] syamsir4 months ago

      ingin memohon ekasih

      Reply
    64. author

      Kamaladevi Ramasamy4 months ago

      Pendaftaran ekasih . Saya layak?

      Reply
    65. author

      haslinda bte ismail4 months ago

      pendaftran baru ekasih

      Reply
    66. author

      Mohd halim shah4 months ago

      Sy mohd halim shah memiliki 4 org anak yg masih kecil kami sgt memelukn bantuan ini

      Reply
    67. author

      A.rosli bin Yusof4 months ago

      Mohon eKasih
      A.rosli bin Yusof
      0183937503
      rock66415[email protected]

      Reply
    68. author

      Amuthavallie a/p Suppiah4 months ago

      Mohan eKasih
      Ibu tunggal
      Disebabkan pkp buat masa ni tiada pekerjaan.anak 3org masih belajar.
      Terimakasih

      Reply
    69. author

      Mohd yusri bin abtu4 months ago

      Mohon pendaftaran e kasih
      Mohd yusri bin abtu
      730428105853
      48th
      Buruh
      Kahwin
      2 org

      0105677530

      Reply
    70. author

      Shanti subramani4 months ago

      Mohon pendaftaran e-kasih bagi kedua ibu bapa saya

      Reply
    71. author

      SURYADI BIN MURNAY4 months ago

      Saya nak daftar baru..dh daftar tpi sampai sekarang tak ada dlm sistem

      Reply
    72. author

      Leendin4 months ago

      Dalam semakan pendaftaran ni KP saya dah wujud dan status telah di sahkan.tapi nak log in e kasih nombor KP tiada dlm rekod pula

      Reply
    73. author

      Leendin4 months ago

      Ni KP dah wujud dan status telah di sahkan tapi nak log in no KP tiada dlm rekod pula

      Reply
    74. author

      Muhammadravi bin abdullah4 months ago

      Permohonan baru

      Reply
    75. author

      AHMAD NASRUL SYAWALNI BIN AHMAD ROMZI4 months ago

      Memohon pendaftaran e-kasih bagi keluarga saya..tapi Tiada dalam rekod..

      Reply
    76. author

      Hasan bin yaacob4 months ago

      Pendaftaran dan permohonon baru eKasih

      Reply
    77. author

      NORBAIZURA SAMSUDDIN4 months ago

      Mohon jkm tapi xlayak alasan mereka, saya, masih mammpu memcari pendapatan, masalahnya ank2 kecik2 lg. Saya memcari nafkah sekadar membuat kuih hantar kedai2.ank 5orang saya seorang balu kematian suami. Anak yg sulong 12thun,8th,6th,3th yg bongsu1th ape2 bantuan pon x dapat Alhamdulillah saya mohon zakat ada dapat tu pon 6bln skali baru boleh mohon pulak.

      Reply
    78. author

      Che mohd fazrul hisham bin che daud4 months ago

      Saya nak tnya knapa saya da 2 kli mohon eksih tp tak dpt jwapan klu cek semak eksih tidak wujud dlm rekod. Saya btl memerlukan bantuan klu blh nak bantuan rumah sbb anak da ramai memerlukan tpt tgl yg slesa ruma yg saya sewa skrg ni pun dah nak roboh sparu hrpa ada la maklum blas dr bantuan klu nak hulur kan bantuan no tpon saya 0178949291/0173586100

      Reply
    79. author

      UTHUMAN GHANI BIN ABDUL HAMEED4 months ago

      Memohon pendaftaran e-kasih bagi keluarga saya..tapi Tiada dalam rekod..

      Reply
    80. author

      Fazillah binti rashid4 months ago

      Memohon ekasih

      Reply
    81. author

      Rosanita binti Hamzah4 months ago

      Memohon pendaftaran ekasih.

      Reply
    82. author

      Thillainathan a/ p.shummughum3 months ago

      Bagaimana nak daftar my kasih

      Reply
    83. author

      HADDI BIN HARIS3 months ago

      Memohon pendaftaran “eKasih 2021

      Reply
    84. author

      JAMILAH ISMAIL3 months ago

      Memohon pendaftaran “eKasih
      2021

      Reply
    85. author

      Zilpa Binti Marajil3 months ago

      Memohon pendaftaran ekasih 2021

      Reply
    86. author

      Aziza Salwny Binti Rusdi3 months ago

      Saya Aziza Salwny ingin mendaftar eKasih 2021..Dulu niaga tapi dah tutip kedai sebab tak mampu dah…asyik kedai tutup jer…nak byr sewa tak lepas,,,tolonglah nak daftar tak dpt..

      Reply
    87. author

      Halimah binti Ramly3 months ago

      Macam mana mahu memohon ekasih..mohon pencerahan..

      Reply
    88. author

      MOHD ZUBAIDI BIN ZAKARIA3 months ago

      Nak buat permohonan ekasih sy sekeluarga amat memerlukan bantuan ekasih tidal bekerja Dan pendapatan bulanan tidal tetap tanggungan 4 org sy amat memerlukan bantuan ini sekian wasalam…

      Reply
    89. author

      Amirul bin azmam1 month ago

      Amirul bin azmam 950515115579

      Reply
    90. author

      MANJULA A P MUNIADIDY4 weeks ago

      Nak mohon baru

      Reply
    91. author

      SUMITHRAA A/P DEVIDRAN2 weeks ago

      Permohonan Baru portal ekasih Sekarang tunggu status saya mau tengok Lulus tolong Sama saya sumithraa
      01164451862

      Reply
    92. author

      Rohana saidin4 days ago

      Sya seorg janda.tlh di berhentikn kerja dri bulan 3 th lepas.umur 50 msih tk bekerja menyewa bilik..

      Reply
    93. author

      Roslina Ngah4 days ago

      Saya pun nk daftar ekasih mcm ya..saya ibu tunggal anak seorng..

      Reply

    Leave a reply "eKasih 2021: PENDAFTARAN & PERMOHONAN BARU PORTAL eKasih"