MyBKM:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BKM 2022

MyBKM:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BKM 2022

MyBKM

APA ITU MyBKM?

MyBKM adalah digunakan bagi pemohon yang telah mempunyai rekod permohonan BKM 2022 untuk tujuan:

  • Kemas Kini Permohonan; atau
  • Semakan Status Permohonan; atau
  • Cetakan permohonan; atau
  • Peti Mel; atau
  • Maklum Balas

Sekiranya semakan permohonan di portal BKM anda wujud dan tiada sebarang perubahan maklumat, anda tidak perlu membuat kemas kini maklumat BKM 2022.

Walau bagaimanapun sekiranya semakan permohonan di Portal Rasmi BKM 2022 tidak wujud, anda perlu membuat permohonan baharu.

 

Adakah semua pemohon BKM perlu mendaftar semula MyBKM?

Pendaftaran MyBKM perlu dibuat sekiranya anda membuat permohonan baru BKM 2022.

Sekiranya anda adalah penerima BKC atau BPR dan telah mendaftar sebelum ini, ID Pengguna dan Kata Laluan yang ID Pengguna dan Kata Laluan yang didaftarkan sebelum ini boleh digunakan untuk Log Masuk MyBKM.

Saya telah memasukkan Nombor MyKad pada MyBKM, tetapi paparan adalah “Tiada Rekod. Sila buat permohonan / kemas kinipermohonan BKM 2022”, apakah yang perlu saya buat?

Mesej berkenaan dipaparkan kerana permohonan anda:

  1. Belum membuat Permohonan Baharu BKM 2022; atau
  2. Permohonan Baharu BKM 2022 yang dikemukakan kepada Cawangan LHDNM tetapi belum diambil tindakan oleh LHDNM

Anda perlu membuat Permohonan Baharu BKM 2022 sekiranya masih belum kemukakan Borang BKM 2022.

 

Sekiranya saya tidak mengemaskini permohonan BKM 2022 sepanjang tempoh permohonan dibuka, adakah saya layak BKM 2022?
Sekiranya anda tidak hadir untuk kemas kini, permohonan di portal BKM 2022 anda akan diproses berdasarkan maklumat sedia ada iaitu berdasarkan data BKC atau BPR dan kelayakan BKM 2022 adalah berdasarkan keputusan proses semakan maklumat berkenaan.

 

Saya telah diluluskan BKC dan BPR dengan status Ibu Bapa Tunggal dan mempunyai seorang anak. Adakah saya perlu untuk kemas kini maklumat anak berkenaan dan kemukakan dokumen sokongan?

Sekiranya permohonan di portal BKM 2022 anda wujud dan tiada perubahan maklumat anak yang didaftarkan semasa BKC dan BPR, anda tidak perlu kemas kini permohonan.

Ini kerana pemprosesan bagi penentuan kelayakan anak akan dibuat melalui sistem. Walau bagaimanapun, sekiranya anda mempunyai tambahan anak yang lain, kemaskini dan serahan dokumen sokongan anak yang baharu perlu dibuat.

 

Semasa permohonan BKC dan BPR sebelum ini, saya telah kemukakan semua dokumen sokongan yang diperlukan. Adakah saya perlu kemukakan semula semasa permohonan BKM 2022?

Sekiranya permohonan di portal BKM 2022 anda wujud dan tiada perubahan maklumat, dokumen sokongan tidak perlu dikemukakan semasa BKM 2022

 

PERMOHONAN BAHARU BKM MULAI 1 JANUARI SEHINGGA 31 Januari 2022

Kepada yang layak mohon Bantuan Kelaurga Malaysia (BKM),anda boleh buat permohonan bermula 1 Januari sehingga 31 Januari 2022.

Permohonan BKM hanya dibuka secara online atau atas  talian sahaja.

 

Siapa yang perlu membuat PERMOHONAN BARU BPR?

Pemohon perlu membuat Permohonan Baharu adalah : Pemohon yang tidak menerima Bantuan BKC dan BPR serta berpendapatan isi rumah RM5,000 dan ke bawah

 

Siapa yang perlu membuat KEMASKINI maklumat?

Pemohon perlu membuat Kemas Kini adalah : Pemohon BKC dan BPR yang lulus

 

CARA MOHON BKM ONLINE MULAI 1 JANUARI SEHINGGA 31 Januari 2022

  1. Layari portal BKM 2022
  2. Klik Permohonan Baru
  3. Isikan Maklumat dan klik teruskan
  4. Sahkan Dengan Masuk Kod Captcha
  5. Hantar Permohonan

 

Cara mohon BKM 2022 / Kemaskini Secara Manual (Permohonan Melalui Borang)

BORANG PERMOHONAN BKM 2022

Borang Permohonan BKM 2022 (BK-01) boleh didapati secara percuma di:

  • Portal Rasmi BPR LHDNM (atau muat turun di bawah ini)
  • Cawangan LHDNM / Pusat Khidmat Hasil (PKH) LHDNM /
  • Pusat Transformasi Bandar (UTC) LHDNM

Anda boleh menghantar Borang BKM 2022 di kaunter-kaunter berikut:

Cawangan LHDNM / Pusat Khidmat Hasil (PKH) LHDNM / Pusat Transformasi Bandar (UTC) LHDNM; atau

Pejabat Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP); atau

Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK); atau

Pejabat Daerah / Pejabat Residen

Atau penghantaran secara Pos ke alamat seperti berikut:

Peti Surat BPR,GPO Shah Alam,40800 Selangor

*Penghantaran secara faks dan e-mel adalah tidak diterima.

 

SEMAKAN STATUS PERMOHONAN MyBKM

Semakan Status permohonan BKM 2022 boleh dibuat seperti berikut:

i. Portal Rasmi BKM LHDNM, https://bkm.hasil.gov.my/
ii. Hubungi LHDNM: 1-800-88-2747
(Waktu Operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang);atau
iii MoF: 03-8882 4565 / 4566
(Waktu Operasi: 9.00 pagi – 5.00 petang);atau
iv. Hadir sendiri ke Cawangan LHDNM / PKH LHDNM / UTC
LHDNM.

 

KEMASKINI MAKLUMAT BKM KINI DIBUKA (20-30 JUN 2022)

Pembukaan skrin kemas kini maklumat Permohonan BKM 2022 adalah bagi membenarkan Permohonan BKM 2022 yang berstatus Lulus untuk membuat kemas kini maklumat asas terhad seperti maklumat berikut:

i. Nombor Telefon Rumah
ii. Nombor Telefon Bimbit
iii. Alamat e-Mel
iv. Nama dan Nombor Akaun Bank*
v. Maklumat Wakil

 

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Hotline BKM LHDNM: 1-800-88-2747

Hotline BKM MoF: 03-8882 4565/03-8882 4566

 

Tags: #Adakah semua pemohon BKM perlu mendaftar semula MyBKM? #APA ITU MyBKM? #BORANG PERMOHONAN BKM 2022 #Cara mohon BKM 2022 / Kemaskini Secara Manual (Permohonan Melalui Borang) #CARA MOHON BKM ONLINE MULAI 1 JANUARI SEHINGGA 31 Januari 2022 #KEMASKINI MAKLUMAT BKM KINI DIBUKA (20-30 JUN 2022) #MyBKM:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BKM 2022 #PERMOHONAN BAHARU BKM MULAI 1 JANUARI SEHINGGA 31 Januari 2022 #SEMAKAN STATUS PERMOHONAN MyBKM

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    DUIT BKM FASA 1 (Tarikh Bayaran & Semakan Status Bantuan Keluarga Malaysia)
    DUIT BKM FASA 1 (Tarikh Bayaran & Semakan Status Bantuan Keluarga Malaysia) Tempoh
    TALIAN HOTLINE BPR(1800-88-2747)/NOMBOR TELEFON BPR(03-8882 4565/03-8882 4566)
    TALIAN HOTLINE BPR(1800-88-2747)/NOMBOR TELEFON BPR(03-8882 4565/03-8882 4566)   Kepada pemohon BPR yang ingin
    PENDAFTARAN MyBPR:CARA DAFTAR,PERMOHONAN BARU,KEMASKINI BPR (Jika Tidak Lulus BPR)
    PENDAFTARAN MyBPR:CARA DAFTAR,PERMOHONAN BARU,KEMASKINI BPR (Jika Tidak Lulus BPR)   Jika anda telah
    DAFTAR MyBPR:CARA DAFTAR BANTUAN PRIHATIN RAKYAT
    DAFTAR MyBPR:CARA DAFTAR BANTUAN PRIHATIN RAKYAT   Sebelum pemohon log masuk MyBPR,anda perlu
    1. author

      YEO ANN THAI1 tahun ago

      MyBPR:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    2. author

      Ali Othman Bin Abdul Marif1 tahun ago

      Kemaskini Dan semakan status permohonan BPR 2021

      Reply
    3. author

      Mohamad mashudi bin setu1 tahun ago

      Bagaimana mengemaskini bpr ,da cuba buka tapi tidak boleh..

      Reply
    4. author

      Mohd Asrul1 tahun ago

      “MyBPR:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021 “

      Reply
    5. author

      SAFRI BIN BANGSIALI1 tahun ago

      920829127313

      Reply
    6. author

      MOHAMAD SABRI BIN JAFRI1 tahun ago

      Sya memohon duit bantuan hidup ini buat sarah kehidupan sya🥺

      Reply
    7. author

      RUSITA BINTI ZULKIFLI1 tahun ago

      myBPR.kemaskini

      Reply
    8. author

      AZYANI AFIQAH BINTI MOHD ARIF1 tahun ago

      ASSALAMUALAIKUM, SAYA NAK BUAT PERMOHONAN BARU UNTUK BPR. TAPI, KENAPA SAYA TAK BOLEH ISI NAMA, UMUR DAN JANTINA SEDANGKAN SAYA BOLEH ISI SEMUA?

      Reply
    9. author

      muhammad aminuddin siddiq bin saharuddin1 tahun ago

      kemaskini

      Reply
    10. author

      Fitrika binti kamsin Kamsin1 tahun ago

      Salam,saya baru memohon bpr, dan sudah daftar bpr tapi id saya di sekat, kena tunggu pkp tamat macam mana itu boleh saya tahu boleh saya buat pemohonan secepat yang mungkin..

      Reply
    11. author

      Chong Sau Fong1 tahun ago

      I can’t sign in

      Reply
    12. author

      NOOR HASMIDAR BINTI HASSAN1 tahun ago

      MyBPR:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    13. author

      SRI MILAH BT MUHAMMAD YUSOF1 tahun ago

      Kenape sy Tak blh semak

      Reply
    14. author

      Dayang Suzila bte Awang bongsu1 tahun ago

      Saya x bole cek semakan

      Reply
    15. author

      Nur Atiqa1 tahun ago

      MyBPR:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    16. author

      Junior bin toko1 tahun ago

      Saya penerima bantuan bsh,bpn saolannya perlu ka saya membuat permohonan bagi bantuan BPR?

      Reply
    17. author

      Elizabeth awing lian1 tahun ago

      Semakan status bpr 2021..ada kah saya layak

      Reply
    18. author

      Teh Siew Hock1 tahun ago

      Id tlh di sekat macamana mahu buka

      Reply
    19. author

      Lavanya Jay Sawger1 tahun ago

      MyBPR:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    20. author

      Rinodth Jay Shangkar1 tahun ago

      MyBPR:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    21. author

      LINDA REGINA A/P CYRIL VICTOR1 tahun ago

      MyBPR:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    22. author

      Ryn1 tahun ago

      Susa sngt nk cari link utk daftar. Asyik2 panduan cara mendaftar. Tmpt mndaftarnya MANA??

      Reply
    23. author

      Hanis1 tahun ago

      Saya dh byk kali mncuba masuk data tapi bila check ic lgsung x show details pribadi.. harap pihak tuan/puan tolong selesaikan masalah nie agar saya boleh masuk…

      Reply
    24. author

      Faizul1 tahun ago

      Haii..
      Saya dah Cuba masukkn no IC..tapi myBPR ckp kena kemaskini sahaja. Sy Cuba long masuk tapi tak dpt laa…

      Reply
    25. author

      Jackson1 tahun ago

      PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    26. author

      safinaz saidi1 tahun ago

      id saya di sekat..saya nak log in tak dapat katanya kata laluan salah sedangkan dah masukkab yang betul..macamamna nak buat ni..

      Reply
    27. author

      Buck Roger1 tahun ago

      Saya penerima bantuan BSH, BPN2. 0..saya menyemak dan mengemaskini data utk permohonan BPR, namun tidak dapat hasil carian kerana setiap kali cuba melayari portal yang dikongsi, id dan akaun penguna diparlukan dan setiap kali cuba membuat akaun selalu tiada maklum balas pemberitahuan samada pendaftaran tersebut berstatus berjaya atau sebaliknya..
      02)mohon pencerahan apa perbezaan/persamaan antara BPN dan BPR..

      Reply
    28. author

      Anissyazana binti sahad1 tahun ago

      Saya nak buat kemaskini ada tambahan anak.. Sya dah cuba buat tp dapat masuk

      Reply
    29. author

      Anissyazana binti sahad1 tahun ago

      Sya nak buat kemaskini ada tambahan anak.. Sya dah cuba buat tp tak dapat masuk..

      Reply
    30. author

      Alex Cheong1 tahun ago

      Kod Captcha asyik cakap saya taip salah! Tapi saya taip betul pun!

      Reply
    31. author

      RAVI SHANKER A/L KANESAN1 tahun ago

      KEMASKINI DAN SEMAK STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    32. author

      lai1 tahun ago

      dah isi ic dan check ya, isi nama tak dapat masuk ke column , umur. sila beri tunjuk ajar.tq

      Reply
    33. author

      Sarishamyra1 tahun ago

      Kenapa saya nak kemaskini atau buka cetakan status.. Saya tidak dapat buka.. Dia suruh log in balik…

      Reply
    34. author

      Nooh bin Hassan1 tahun ago

      611115025269

      Reply
    35. author

      SANTHI AP GANESAN1 tahun ago

      Kenapa nak buat kemas kini Tak boleh link itu boleh buka masuk number ic boleh tulis lain semua Tak boleh tulis😭

      Reply
    36. author

      Kamarul bin hassan1 tahun ago

      Sya bujang

      Reply
    37. author

      Kamarul bin hassan1 tahun ago

      Sya masih bujang

      Reply
    38. author

      shah1 tahun ago

      apa lah susah sgt nk daftar mybpr ni. td aku pi kt bpr, da semak no ic, pastu ko suruh ke page mybpr pulak. dah buka mybr. mana link nya? susah sgt ke nk bg duit? jgn la jd kayu? kt mana k selitkan link tu…errrrmmmm

      Reply
    39. author

      Ina1 tahun ago

      Kod captcha asyik cakap salah.. Geram plk.. Ulang2 ckp captcha salah. Dia bodoh ke aku yg bodoh x tahu no ni😏🙄

      Reply
    40. author

      Karimah binti saedi1 tahun ago

      Kemas kini bpr 2021

      Reply
    41. author

      CHONG KENG FOOK1 tahun ago

      MyBPR;KEMASKINI &SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BPR 2021

      Reply
    42. author

      Nurul+nazira1 tahun ago

      Sy perlu daftar permohonan baharu bpr tapi saya ada masalah dengan pengisian maklumat.. kerana sy berstatus bujang dan mempunyai seorang anak …jadi status apa yg prlu diisi dan bagaimana hendak isi maklumat anak?

      Reply
    43. author

      Abdul Razzaq Lau1 tahun ago

      Adakah sesiapa blh kasi solution mcm mana nak kemaskini tanpa isi bank maklumat?

      Bukan xnak isi sbb pilihan bank xada dlm senarai bpr. Saya hanya ada bank MBSB aje.. Jadi mcm mana nak teruskan kemaskini bpr?

      Reply
    44. author

      Collin anak sulau1 tahun ago

      Nak update akuan bank sahaja

      Reply
    45. author

      Kua Saw Eng1 tahun ago

      tak boleh semak statu BPR 2021, kenapa/

      Reply
    46. author

      Suhaimi bin sabarramli1 tahun ago

      Saya terluoa no nak loq masuk mcm mna.

      Reply
    47. author

      Maizatul Akma Binti Mat Hasan1 tahun ago

      Sy x boleh nk semak

      Reply
    48. author

      Abdullah bin alawaddin1 tahun ago

      Tiada rekod tidak sah no ic 861020495245 nama abdullah bin alawaddin tlg kemaskini bpr

      Reply
    49. author

      Muhammad ramlan10 bulan ago

      Saya tak boleh nak kemaskini bujang ke kahwin

      Reply
    50. author

      Mohd rozaidi9 bulan ago

      Saya nk update no akaun bank mcm mne nk update

      Reply
    51. author

      Siti sahida binti ramli8 bulan ago

      Macam mane nk dapat kn semula akaun telah di sekat nk kemaskini pon tak bole trai reset paswer pon x bole

      Reply

    Leave a reply "MyBKM:KEMASKINI & SEMAKAN STATUS PERMOHONAN BKM 2022"