PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN SARAWAK RM450 (Borang & Bila Duit BIB Masuk)

PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN SARAWAK RM450 (Borang & Bila Duit BIB Masuk)

 BANTUAN IBU BERSALIN SARAWAK

Kepada ibu warga Sarawak yang baru melahirkan anak, kerajaan negeri Sarawak telah memperkenalkan satu inisiatif Bantuan Ibu Bersalin (BIB). Sekiranya layak anda boleh membuat permohonan. Disini kami akan kongsikan cara permohonan, semoga membantu.

 

APA ITU BANTUAN IBU BERSALIN

Bantuan Ibu Bersalin (BIB) merupakan inisiatif Kerajaan Negeri Sarawak diberikan kepada setiap ibu yang melahirkan anak kelahiran Sarawak bagi membantu bagi membantu meringankan beban dari segi kewangan selepas melahirkan anak. Selain itu untuk membantu keperluan ibu seperti pemakanan sihat dan penjagaan diri semasa tempoh berpantang tanpa mengira bangsa, agama atau status sosio-ekonomi.

 

TEMPOH PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN

Permohonan hendaklah dibuat bermula pada usia kandungan telah mencapai 22 minggu sehingga tiga (3) bulan selepas melahirkan anak.

*Perlu di ingatkan ini merupakan tempoh paling maksimum kerana bantuan ini hanya untuk masa tiga bulan dan bukannya sepanjang tahun.

 

KADAR BAYARAN BANTUAN IBU BERSALIN

Kadar bayaran BIB diberikan adalah sebanyak RM450 secara one-off bagi penerima yang layak.

 

SYARAT KELAYAKAN BANTUAN IBU BERSALIN

Berikut adalah emrupakan syarat kelayakan yang telah ditetapkan:

  1. Warganegara Malaysia
  2. Melahirkan bayi di dalam atau di luar Sarawak
  3. Ibu pemegang Mykad Sarawak berstatus ‘K’ atau isteri kepada pemegang Mykad Sarawak berstatus ‘K’ (Sarawak Connection)
  4. Permohonan dibuat bermula pada usia kandungan telah mencapai 22 minggu dan 3 bulan selepas bersalin.

 

DOKUMEN DIPERLUKAN

Pastikan anda menyediakan dokumen seperti berikut:

  1. Salinan Kad Pengenalan/Pasport Pemohon (Depan dan Belakang);
  2. Salinan Kad Pengenalan/Pasport Suami/Penjaga (Depan dan Belakang);
  3. Salinan Sijil Perkahwinan Sekiranya Pemohon Bukan Berstatus ‘K’;
  4. Salinan Buku Kesihatan Ibu Mengandung (Muka Hadapan);
  5. Salinan Penyata Akaun Bank Pemohon;
  6. Salinan Pengesahan Doktor / Nota Discaj / Sijil Lahir Bayi.

Nota: Semua salinan dokumen perlu disahkan oleh Pegawai Kerajaan Gred 41 dan ke atas /Ketua Kaum/Ketua Masyarakat

 

CARA PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN

Berikut adalah merupakan cara untuk membuat permohonan:

Permohonan Secara Online

  • Muat turun dan install aplikasi iSarawakCare (Play Store / Apple Store)
  • Buka aplikasi tersebuit dan lengkapkan segala maklumat yang diperlukan

Permohonan Secara Manual

  • Muat turun borang permohonan: https://fuh.my/wp-content/uploads/2022/04/Borang-Permohonan-BIB-Ver.1-2022.pdf
  • Lengkapkan borang permohonan tersebut dengan betul
  • Hantarkan borang tersebut di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Bahagian/Daerah, Pejabat Daerah, cawangan Jabatan Pendaftaran Negara di Sarawak atau Bahagian Pembangunan Awal Kanak-kanak, KPWK (Kuching sahaja) yang berhampiran anda

 

MAKLUMAT LANJUT

Untuk maklumat lanjut mengenai Bantuan Ibu Bersalin Sarawak, anda boleh merujuk:

 

ARTIKEL LAIN

BKSS PENJAJA 8.0 : Semakan Bayaran RM1000 (SarawakPay)

Tags: #APA ITU BANTUAN IBU BERSALIN #APA ITU INSENTIF IBU BERSALIN RM450 #BANTUAN IBU BERSALIN SARAWAK #BIB 2021 #Borang Permohonan Bantuan Ibu Bersalin Sarawak #BORANG PERMOHONAN BIB 2021 #BORANG PERMOHONAN IIB #CARA HANTAR BORANG PERMOHONAN BIB #CARA HANTAR BORANG PERMOHONAN IIB #CARA PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN #CARA PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN online #DOKUMEN DIPERLUKAN BAGI PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN SARAWAK #INSENTIF IBU BERSALIN 2021 #KADAR BAYARAN BANTUAN IBU BERSALIN #KAEDAH PERMOHONAN IIB #PERMOHONAN & SEMAKAN INSENTIF IBU BERSALIN (IBB) RM450 #PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN SARAWAK RM450 (Borang & Bila Duit BIB Masuk) #SEMAKAN SYARAT KELAYAKAN INSENTIF IBU BERSALIN RM450 #SYARAT KELAYAKAN BANTUAN IBU BERSALIN #TARIKH PELAKSANAAN IIB #TEMPOH PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    No related post!
    1. author

      Nur Asykin2 tahun ago

      Ibu ngandung

      Reply
    2. author

      thrukaadevi a/p muniandy2 tahun ago

      bila masuk duit

      Reply
    3. author

      nur fadzalina balqis2 tahun ago

      smpai skrg duit x masuk..anak dh nak masuk 4 bln..

      Reply
    4. author

      Seloma ak aging2 tahun ago

      Bsampai skrang duit tak masuk..Anak dh 4 bln..mcam-mna??

      Reply
    5. author

      Wiwey anak mik2 tahun ago

      Sampi sekarang duit tak masuk-masuk anak dah nak 3 bulan…tolong percepatkanlahh

      Reply
    6. author

      Yanne2 tahun ago

      Anak dh nk msuk 5buln..sik dapat2 duit lg

      Reply
    7. author

      Dayang nurhakimah Bt Abg Junit2 tahun ago

      Bila duit insentif nk masuk ank dah umur 3bln dah blum juak duit masuk…..bila nk di kridit ke akauan kmk tok lama dah bertunggu xda apa2 pun

      Reply
    8. author

      Ismadi2 tahun ago

      Masih juga belum masuk, anak dh 4 bulan lebih dah

      Reply
    9. author

      Nurfazella2 tahun ago

      Ank dh 3buln tp duit blom msok….nk membatu kh pa….🤦🤦🤦🤦🤦🤦

      Reply
    10. author

      Mohd Asyraf bin kamaruddin2 tahun ago

      Bila nk masuk bantuan ibu bersalin ni…baca syarat mmg mntap..kandungan usia sekian dah boleh mohon..nmpk kat situ mungkin bila bersalin,terus dapat,lps tu ckp boleh memberi manfaat untuk ibu beli brg2 berpantang…nama bantuan ibu bersalin,bukan setakat nota discaj,surat beranak sy bagi…skrg anak dah nk masuk 3bln lebih…agak2 bila dpt tu??..boleh sy Tau mcm mna urusan yg boleh sy buat dan dgn sape sy ptt berurusan…harap pihak berkenaan dpt tolong,jgn hanya kata2 saja..maaf sekiranya sy ada mnyakit kan hati tp sy kesana kesini,ikut saluran betul..berkali2 kol pjbat,mnta nma isteri dan jangka lahir anak..harap dpt diperbetulkan…sekiannnn

      Reply
    11. author

      Eny widiarti2 tahun ago

      Anak saya dah nak 5 bln
      Bila duit iib nak masuk.

      Reply
    12. author

      Morieni Ani2 tahun ago

      Kenapa duit bntuan ibu bersalin blum masuk lagi..ank kamek dh masuk 5 bln lebih dh..knpa lma sangat ..adakah dh xda lagi bntuan ni..lma kmek dh nunggu

      Reply
    13. author

      Kethana midrene2 tahun ago

      ank dah nak msok 3 bulan duit blom msok2 lgi

      Reply
    14. author

      Christina anak jawa2 tahun ago

      Anak sudah 5 bulan tapi tiada juga respon..

      Reply
    15. author

      Neerend alyce2 tahun ago

      ank dah masuk 4 bulan belum juga ada duit bantuan masuk.Ni betul ada bantuan ker apa??lama dh apply.nak semak status permohonan pun mcm mana.. layak ke tak bantuan ni pun tak tau..

      Reply
    16. author

      Lai mei chen2 tahun ago

      Hi,boleh tanya,bilakah duit bantuan ini masuk akaun?

      Reply
    17. author

      nurul suniah binti alaffin2 tahun ago

      duit ibb bla nak masok..org akhir beranak dh masok duit ibb..nak dh nak masok 6 bln

      Reply
    18. author

      SUZIE ANAK JOHN2 tahun ago

      Mcm mna nk semak n pastikn yg permohonan di luluskn

      Reply
    19. author

      Nur2 tahun ago

      Duit ibb bila masuk account..lma nya.. Perlu sgt duit..tkkan xphm

      Reply
    20. author

      ENTIH ANAK TINSAI2 tahun ago

      Saya antar borang ibu besalin ke pejabat dearah saratok pada bulan april tahun2020 ,sekarang saya nak tanya bila agaknya pembayaran ibu bersalin akan di bayar.sedangkan anak saya dah masuk ke empat bulan.anak saya lahir pada 5/5/2020

      Reply
    21. author

      ENTIH ANAK TINSAI2 tahun ago

      Saya dah antar borang ibu bersalin ke pejabat dearah saratok bulan april,agak nya bila kah duit ibu bersalin keluar? Anak saya lahir 5/5/2020 ,sekarang umur anak saya dah dekat nak masuk empat bulan .saya nak pihak yang berkenaan beri penjelasan.diharap dipecepatkan .

      Reply
    22. author

      ENTIH ANAK TINSAI2 tahun ago

      Saya dah antar borang ibu bersalin ke pejabat dearah saratok ,saya nak tanya bilakah duit ibu bersalin masuk?lama saya tunggu,sekarang anak saya umur dah nak masuk 4 bulan.anak saya lahir 5/5/2020.tolong pihak berkenaan meberi jawapan secepatnya ,pertolongan anda amat diharapkan.

      Reply
    23. author

      Nordiana Binti Mohd Saih2 tahun ago

      Berjaya kah permohonan saya

      Reply
    24. author

      ASYIHAH2 tahun ago

      BERAPA KALI DAH EMAIL KAN EMAIL DIATAS YA..MULA-MULA MADAH LULUS DAH TUNGGU PROSES PEMBAYARAN,SAMPE KINEK XDA JUA.ANAK PUN DAH MASOK 6 BULAN,ERMMMMMM…IBOH JANJI MUN XPAT NAK BERI..BANYAK ORANG NGARAP ATI BAH..

      Reply
    25. author

      may2 tahun ago

      betul ke x bantuan ni??baby sye dh nak msuk 4 bulan.

      Reply
    26. author

      NOOR AZURA BINTI SHAHABUDIN2 tahun ago

      Anak dah nak masuk 7bulan.bantuan apapun tak ada jwapan..wayang bagi ada warna sikit ye

      Reply
    27. author

      Mohd Asyraf bin kamaruddin2 tahun ago

      Anak dah nak masuk 6 bulan..tapi bantuan ibu bersalin,xdpat pun…kat mna saya boleh rujuk masalah MCM ni…kol dan antar emel,tetap tak dapat menyelesaikan masalah ni…harap pihak yg berkaitan,dpt membantu masalah ini

      Reply
    28. author

      Christine patrick lummuria2 tahun ago

      Ank dh mok msk 4bln bla duit nk msk email x bls2…col x bjwb…hangat2 taik ayam janji bkn main….kptsan lulus ka x bln x dpdh….mun x lulus pdh mun lulus pdh tok diam seribu bahasa ..sunyi sepi…byk yg mnunggu tp hampa….mun program tok msh jln tlg pcepatkn byran..mun dh x da pdh la🤦🤦

      Reply
    29. author

      Mohd Asyraf bin kamaruddin2 tahun ago

      Semua nya dusta je..byk wayang dan politik…SGT2 kecewa…mmg SGT2 menghampakan jnji MCM ni…

      Reply
    30. author

      Nurul rozimah bt abdul lachik2 tahun ago

      Belum dapat lgi bantuan bersalin dah emel tp xda respon. Ank dh msuk 2 buln tp xda respon gak. Mohon maklum bls scepatnya

      Reply
    31. author

      Bejay anak ali2 tahun ago

      Umur anak dah 5 bulan..sampai sekarang pun duit tak masuk lagi!!

      Reply
    32. author

      JANE2 tahun ago

      anak kmk dh nak masuk 3 bln sampey kinek tuk sik masuk.. kenak adik kmk 2 bln usia ank nya dpt juak msk. dh lah bkks sik dpt. org yg bsr gaji dpt pula bkks..

      Reply
    33. author

      siti nurini2 tahun ago

      jangn suka bagi harapan kat org yg memerlukan ….

      Reply
    34. author

      Elvina2 tahun ago

      Ank saya dh 7 bulan blum lagi masuk..

      Reply
    35. author

      Duya Sawan2 tahun ago

      Ank dh msuk 7bulan blom dapat lg bib tok.ada or xda tok kh.hm.

      Reply
    36. author

      Salmilia binti mohamad salam2 tahun ago

      Ibu mengandung

      Reply
    37. author

      Amieza binti mantaril2 tahun ago

      Anak kmk dah masok 8bulan bantuan ibu bersalin belum masok Akaun..

      Reply
    38. author

      NANCY JELUWI ANAK ANDREW2 tahun ago

      Anak saya dah masuk 8 bulan lebih blm masuk duit bantuan ibu bersalin belum masuk.akaun

      Reply
    39. author

      asheed2 tahun ago

      anak saya dah 8bulan dah.. insentif belum masuk lagi.. tolong bagi penjelasan.. 082311340 dan 082311718 di call tak angkat..

      Reply
    40. author

      Floren Ana Wan1 tahun ago

      Semak kelayakan IIB

      Reply
    41. author

      mimi Suhaila1 tahun ago

      Anak 5 bulan dah .. Blom masuk🤬

      Reply
    42. author

      Rosnie anak jubaitam1 tahun ago

      sudah duak kli mohon tp belom dapat pa2 keputusan pun …ank pn dh msuk 3 bln kinek tuk🙁

      Reply
    43. author

      Giri anak megong1 tahun ago

      Macam mana nak tahu kelulusan bib ibu bersalin

      Reply
    44. author

      Anga1 tahun ago

      Berapa lama proses masuk acc bantuan ibu bersalin.dia bgi email ka kalau lulus

      Reply
    45. author

      Rosnie anak jubaitam1 tahun ago

      Anak sya dh masuk 5 bln duit pun belom masuk2 lagi…bila duit iib ni masuk…

      Reply
    46. author

      Rosnie anak jubaitam1 tahun ago

      Ank kmk dh 5 bln dh…bila lh duit bntuan tuk msuk….ngarap ati jk..

      Reply
    47. author

      Siti Aisyah binti kadir zailani8 bulan ago

      Semakan insentif ibu bersalin

      Reply
    48. author

      Elvy Elshira4 bulan ago

      Anak dh 6bulan pun tiada tanda² lg nie….

      Reply
    49. author

      NURASHILA TASHA BINTI BASRI4 minggu ago

      Bila lh nk masok acc Anak sy umur skrg 1tah5 bulan…

      Reply

    Leave a reply "PERMOHONAN BANTUAN IBU BERSALIN SARAWAK RM450 (Borang & Bila Duit BIB Masuk)"