CARA DAFTAR AKAUN BKC 2021 ONLINE(Bantuan Khas Covid-19)

CARA DAFTAR AKAUN BKC 2021 ONLINE(Bantuan Khas Covid-19)

CARA DAFTAR AKAUN BKC 2021 ONLINE(Bantuan Khas Covid-19)

 

Bagi mana-mana individu yang masih lagi belum pernah buat permohonan BKC, anda kini boleh membuat pendaftaran akaun BKC.Berikut adalah panduan dan cara daftar akaun BKC 2021

CARA DAFTAR AKAUN BKC 2021 ONLINE

Sekiranya anda pengguna baharu, berikut adalah merupakan cara daftar BKC:

  1. Layari Portal Rasmi BKC: https://bkc.hasil.gov.my
  2. Klik Log Masuk / Semakan Status
  3. Masukkan Nombor MyKad (12 Digit)
  4. Sekiranya anda belum mendaftar MyBKC, paparan “ID pengenalan belum didaftarkan. Sila Ke Halaman Daftar Akaun Untuk Mendaftar” akan dipaparkan.
  5. Klik Daftar Akaun
  6. Maklumat Keselamatan. Anda perlu menjawab 2 Soalan Keselamatan yang dipaparkan dengan tepat dan betul
    1. Soalan Keselamatan adalah berdasarkan maklumat asas yang dilaporkan pada Permohonan BPR 2021 atau Percukaian.
    2. Sekiranya jawapan yang dimasukkan adalah salah, anda diberi 3 peluang untuk menjawab dengan jawapan yang betul
  7. Pendaftaran MyBKC (setelah berjaya menjawab 2 soalan keselamatan)
    1. Masukkan Kata Kunci Keselamatan yang mudah untuk diingati
      1. Format Kata Kunci Keselamatan adalah hanya huruf dan nombor sahaja. Aksara Khas / Simbol tidak dibenarkan
      2. Kata Kunci Keselamatan yang didaftarkan adalah sebagai pengesahan setiap kali anda Log Masuk MyBKC
    2. Jawab 5 Soalan yang disediakan
      1. Anda boleh membuat pilihan soalan yang disediakan
      2. Jawapan yang didaftarkan akan digunakan untuk pengesahan apabila anda terlupa Kata Laluan
    3. Pengesahan soalan dan jawapan yang telah dipilih akan dipaparkan dan semak. Sekiranya betul, klik butang Teruskan
    4. Daftar Kata Laluan dan Pengesahan Kata Laluan serta Klik butang Daftar
      1. Kata Laluan yang didaftarkan mesti mempunyai 8 aksara, mempunyai huruf besar, huruf kecil, nombor dan simbol
      2. Kata Laluan yang daftarkan perlulah mudah dan senang diingati
  • Kata Laluan yang didaftarkan perlu dimasukkan setiap kali anda Log Masuk MyBKC
  1. Paparan Mesej “Akaun Telah Berjaya didaftarkan. Sila Ke Halaman Log Masuk untuk ke Menu BKC”. Anda boleh Log Masuk MyBKC / Semakan Status

 

Adakah perlu daftar akaun BKC?

Untuk makluman, anda perlu membuat pendaftaran akaun BKC untuk membuat semakan secara keseluruhan dan lengkap tentang maklumat Bantuan Khas Covid-19.

 

Bagi yang layak, untuk terima Bantuan Khas Covid-19 2021 yang terbaru ini, anda hanya perlu kemaskini BKC. Ini adalah untuk memastikan data dan maklumat peribadi anda adalah yang terkini agar mudah diproses oleh pihak LHDN.

 

Contoh perkara yang perlu dikemaskini adalah seperti berikut:

  • Jika dulu bujang, sekarang berkahwin, anda perlu kemaskini. Kenapa? Ini kerana amaun bantuan sudah tidak sama.
  • Jika dulu sudah berkahwin dan belum ada anak, manakala sekarang sudah ada anak, anda perlu buat kemaskini.
  • Jika dulu anak 1, sekarang anak 2; anda juga perlu membuat kemaskini.
  • Dulu nombor telefon lain, sekarang nombor telefon lain
  • Dulu nombor akaun bank lain, sekarang nombor akaun bank lain

 

MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN

Jika anda perlukan maklumat lanjut dan pertayaan tentang cara daftar akaun BKC,sila layari https://bkc.hasil.gov.my.

ARTIKEL LAIN

DUIT BKC:CHECK TARIKH PEMBAYARAN BANTUAN KHAS COVID-19 MASUK BANK(Jadual Bayaran BKC)

 

Tags: #Adakah perlu daftar akaun BKC? #apply akaun bkc.hasil.gov.my #CARA DAFTAR AKAUN BKC 2021 ONLINE #daftar akaun bkc.hasil.gov.my #permohonan akaun bkc.hasil.gov.my #register akaun bkc.hasil.gov.my

author
Author: 
    Pemilik KekandaMemey.com
    CHECK STATUS BKC FASA 2:SEMAKAN STATUS KELULUSAN PERMOHONAN BKC 2021
    CHECK STATUS BKC FASA 2:SEMAKAN STATUS KELULUSAN PERMOHONAN BKC 2021   Kepada pemohon
    BKC FASA 2 STATUS GAGAL KREDIT(Semakan Status Pembayaran Tunai BSN)
    BKC FASA 2 STATUS GAGAL KREDIT(Semakan Status Pembayaran Tunai BSN)   Kepada yang
    STATUS PEMBAYARAN BKC FASA 2  MENGIKUT BANK( BUJANG & ISI RUMAH)
    STATUS PEMBAYARAN BKC FASA 2  MENGIKUT BANK( BUJANG & ISI RUMAH)   Ramai
    DUIT BKC FASA 2:CHECK TARIKH BAYARAN BANTUAN KHAS COVID-19
    DUIT BKC FASA 2:CHECK TARIKH BAYARAN BANTUAN KHAS COVID-19   Kepada yang telah
    1. author

      Azwanjeffers2 months ago

      Permohonan

      Reply
    2. author

      Azwanjeffers2 months ago

      Minta bantuan

      Reply
    3. author

      Mohamad zaini bin subali2 months ago

      Mohon bantuan.Cara daftar BKC

      Reply
    4. author

      Michelle kalam anak jimbai2 months ago

      Permohonan

      Reply
    5. author

      Kamisah binti bolhassan2 months ago

      Sya mahu daftar bantuan bpr ,bkc , sya mohon rayuan saya di luluskan oleh kerajaan ..

      Reply
    6. author

      wan norsyafika ika lola2 months ago

      untuk isteri

      Reply
    7. author

      Rajeswari2 months ago

      Mohon bantuan cara memohon BKC

      Reply
    8. author

      Muhammad Fudzhil Bin Ahmad2 months ago

      Mohon cara tukar no akaun bank lama ke no akaun bank baru

      Reply
    9. author

      Koupusanku2 months ago

      Knp seorang yg dulunya kategori B40 dan hanya kerana dia layak GKP..semua bantuan yang pernah dapat dahulu terus hilang??? Mrk ini mendapat bantuan GKP kerana ingin membina kerjaya baru!!! Bkn semua penerima GKP tu miliki bisnes besar!!! Pendapatan tidak sampai atau cecah pun rm2 ribu sebulan,kamu senang2 saja tarikh kategori B40 mrk!!! BPR x dpt.. BPN x dpt.. BKC x dpt.. Jaringan Prihatin pun x dpt.. hanya krn kamu tarik kategori B40 mereka!!! BUKA MATA KAMU SIKIT.. BKC singkatan BANTUAN KHAS COVID.. kamu ingat mrk x perlukan bantuan kah!!! Jgn guna ayat BANTUAN KHAS COVID jika kamu rasa hanya B40 saja yg layak !!! Sial.. aku bkn nak menangkan sesiapa…tp bila terjadi pada orang yg terdkt..aku rasa kamu tak fikir btl2 apa yg korang tarik dari mereka… Dah jelas kehilangan pekerjaan..dgn berbekal sedikit modal utk mulakan perniagaan dan memohon gkp…setelah kamu luluskan…kamu terus tarik kategori B40 mereka!!! Apa ni!!! Cuba korang buka fail mereka yg berdaftar dgn SSM… Check betul2.. lihat apa jenis perniagaan yg mrk usahakan..tapi tidak berjaya…perancangan mrk x berjaya…krn covid…ada yg pada mulanya mendpt bantuan hp dari YES…tp setelah kamu tarik kategori B40 mrk,terus kelulusan itu tiba2 menyatakan tidak layak…!!! Kamu tahu kah hp yes tu mrk ingin berikan pada siapa!! Kamu tahu kah!!! Kamu tarik kategori B40 mrk..bkn hanya BPR..BPN..BKC..JARINGAN PRIHATIN…yg telah mrk kehilangan..mrk kehilangan kelayakan yg sepatutnya mrk dpt utk membantu keluarga mrk …. Kamu tahu kah!!! Sial..

      Reply
    10. author

      NURUL SHFIQQAH BINTI JUKI2 months ago

      Bantuan Khas covid

      Reply
    11. author

      SUMITHRAA A/P DEVIDRAN2 months ago

      MCM mana mau Minta buntuan covid 19 bkc tolong saya punya anak

      Reply
    12. author

      steward ANAK MENGKAU1 month ago

      saya ingin memohon bkc

      Reply
    13. author

      SITI ZAIMAH BINTI CHE ISMAIL1 month ago

      Saya nk kemaskini akaun bank..selalunya saya ambk kena guna ic..nie sya nk duit bantuan msuk ke akaun bank

      Reply
    14. author

      Razali Bin Ismail6 days ago

      Terimakasih

      Reply

    Leave a reply "CARA DAFTAR AKAUN BKC 2021 ONLINE(Bantuan Khas Covid-19)"